بسیاری از افراد تزریق چربی صورت را روش مناسبی برای بازگرداندن حجم به صورت خود نسبت به سایر روش ها می دانند ؛ زیرا این یک پروسه طبیعی با استفاده از چربی قسمت های مختلف بدن می باشد. چربی بدن خودتان یک ماده عالی برای تزریق می باشد ؛ به دلیل این که بافت نرم و طبیعی ایجاد می کند و نتیجه آن به طور نسبی دائمی می باشد و عوارض جانبی و مشکلات ایمنی به وجود نمی آورد. در این مقاله با دکتر اکرم فریدنی جراح پلاستیک بینی و صورت همراه باشید.

تزریق چربی صورت - دکتر اکرم فریدنی

ضرورت تزریق چربی

افزایش سن موجب از دست دادن چربی صورت می شود که باعث ظاهری بی حال ، گونه های توخالی یا حتی اسکلتی می شود. این مشکلی است که مردان نیز همانند زنان درگیر آن هستند. افزایش وزن ، راه حل مناسبی برای پر شدن صورت نمی باشد ؛ زیرا نمی توان گفت بدن چربی ها را در صورت ذخیره می کند ، پس به همین دلیل به غیر از جراحی ، تزریق ژل و تزریق چربی ، کار زیادی نمی توان برای حجم دهی صورت و رفع چین و چروک انجام داد. اگر می خواهید به جای سفت شدن پوست ، حجم را به صورت خود بازگردانید ، پیوند چربی گزینه مناسبی است. تزریق چربی صورت را می توان به صورت تک یا به همراه سایر روش های پوستی مانند لیفت صورت انجام داد. در حالی که اثرات این روش جوانسازی طولانی مدت می باشد. چربی می تواند در ماه های اولیه جذب صورت شده و باعث شود ، شما به نتیجه دلخواه تان نرسید.

به کدام اجزای صورت می توان چربی تزریق کرد ؟

برای تزریق چربی صورت، از چربی گرفته شده از بدن خود برای بازگرداندن حجم به نواحی خاصی از صورت مانند گونه ها ، لب ها ، خطوط صورت و اطراف چشم ها انجام شود.

اقدامات قبل از تزریق چربی

قبل از تزریق از صورت شما عکس گرفته می شود و روی نواحی مورد نظر برای تزریق ، علامت گذاری می شود و از یک محل برای تزریق استفاده می شود و هرگونه نکات مراقبتی بعد از اولین مراجعه قبل از انتقال چربی ، بهترین پزشک در شهرکرد به شما خواهد داد.

نحوه تزریق چربی صورت

تزریق چربی شامل برداشتن مقداری یا تمام بافت چربی از یک ناحیه از بدن و استفاده از آن برای حجم دهی قسمت های مختلف صورت می باشد. برای تزریق چربی در قدم اول از آرام بخش خوراکی یا لیدوکائین های موضعی در محل استخراج و اعمال چربی استفاده می شود. درحالی که اگر لیپوساکشن برای کانتورینگ بدن انجام می دهید و مقداری از چربی ساکشن شده تزریق می شود ، می توانید انتظار داشته باشید که تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید ، در غیر این صورت ، یک بی حس کننده موضعی تجویز می شود.

 

تزریق چربی صورت - دکتر اکرم فریدنی

 

در قدم بعدی تزریق چربی صورت ، چربی از قسمت های مختلف بدن خودتان مانند باسن ، شکم یا ران جمع آوری می شود تا به عنوان یک حجم دهنده تزریقی در قسمت هایی که می خواهیم چین و چروک ها را از بین ببریم ، استفاده می شود.

در مرحله سوم ، هنگامی که چربی برداشته شد ، باید در سانتریفیوژ قرار داده شود تا خون و سایر مایعات همراه با سلول های آسیب دیده به طور کلی خارج شود تا چربی سالم حاصل شود. این سلول های چربی ، برای تزریق مجدد بهترین و ایمن هستند. در نهایت ، چربی سالم با استفاده از یک سرنگ کوچک تر و ظریف به صورت تزریق می شود.

نکات مراقبتی بعد از تزریق چربی صورت

دستورالعمل های خاصی برای کمک به بهبودی پس ازتزریق به شما داده می شود.

  • بهتر است در چند ساعت ابتدایی بعد از تزریق چربی صورت استراحت کنید.
  • از انجام هرگونه فعالیت و ورزش زیاد که باعث تعریق می شود ، خودداری کنید.
  • باید سعی کنید از ماساژ و دست زدن به صورت خود پرهیز کنید ؛ زیرا این کار سبب می شود سلولی های چربی تزریق شده در محل تزریق نمانند و پخش شوند.
  • حداقل 24 ساعت از اعمال هرگونه لوازم آرایشی بر روی پوست خود اجتناب کنید.
  • از کمپرس یخ برای کاهش تورم و کبودی استفاده شود ، اما از فشار دادن کمپرس یخ بر روی صورت خودداری شود ؛ زیرا می تواند باعث آسیب به حل تزریق شود.
  • ممکن است کبودی و تورم خفیفی به مدت 4 هفته روی پوست صورت تان ایجاد شود که به مرور کاهش می یابد.

سایر مراقبت های بعد از تزریق چربی

  1. شما باید 6 تا 8 هفته پس از تزریق چربی به پزشک خوب در شهرکرد مراجعه کنید ، به دلیل این که تورم ها فروکش کرده و جراح می تواند به راحتی تزریق انجام شده روی پوست تان را بررسی کند.
  2. داشتن رژیم غذایی مناسب پس از تزریق به کاهش عوارض جانبی مانند تورم ، کبودی و قرمزی پوست و رعایت نکات غذایی می تواند به افزایش ماندگاری چربی در محل تزریق را افزایش دهد که به این نکات در ادامه اشاره خواهیم کرد.
  3. در روزهای ابتدایی پس از تزریق بدن خود را هیدراته نگه دارید؛ زیرا نوشیدن مایعات به مقدار کافی می تواند تورم را کاهش دهد.
  4. برای جلوگیری از تورم و کبودی بعد از تزریق چربی صورت، مصرف نمک را به حداقل برسانید.
  5. مواد غذایی مغذی را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.
  6. افزایش و کاهش وزن می تواند اثرات بدی بر روی پوست و محل تزریق چربی داشته باشد ، بنابراین رژیم غذایی ناسالم را کنار گذاشته و سبک و رژیم غذایی سالم را جایگزین آن کنید.

تزریق چربی صورت - دکتر فریدنی

خطرات احتمالی تزریق چربی صورت

  • خطرات و عوارض احتمالی انتقال چربی بسیار کم و نادر می باشد ، اما به هر حال ، هر روش درمانی و جوانسازی خطرات احتمالی خود را در پی دارد. احتمال درد و تورم وجود دارد ، اما درد و تورم زیاد به ندرت اتفاق می افتد.
  • مهم‌ترین جنبه منفی تزریق چربی ، این است که صورت یا لب‌های شما ممکن است تمام یا بیشتر چربی تزریق شده را جذب کنند و نمی توان این اتفاق را برای یک فرد مشخص پیش بینی کرد ، اما در بیشتر بیمارانی که درمان های تزریق چربی انجام می دهند ، اتفاق می افتد.
  • خطرات و عوارض نادر اما احتمالی تزریق چربی صورت شامل واکنش آلرژیک به بی حس کننده موضعی ، تغییر رنگ دائمی ناشی از پارگی رگ خونی در محل تزریق ، تغییر شکل ظاهری در صورت ، تزریق بیش از حد ، خون ریزی حین انتقال چربی ، لخته شدن خون در محل تزریق است.
  • عفونت محل تزریق یا اهداکننده چربی ، بافت اسکار ، و آمبولی چربی ناشی از تزریق چربی اشتباهی به داخل رگ خونی از دیگر خطرات و عوارض احتمالی انتقال چربی می باشند.

سوالات متداول در مورد تزریق چربی به صورت

آیا تزریق چربی به صورت درد دارد ؟

در واقع می توان گفت میزان درد تزریق چربی صورت به مقدار حجم چربی تزریق شده بستگی دارد. هرچه میزان حجم تزریق چربی بیشتر باشد ، احتمال بروز درد در آن بیشتر است. اغلب از بی حسی موضعی برای تزریق استفاده می شود و اگر بی حسی به خوبی انجام شود ، بیمار هیچ گونه درد قابل توجهی را احساس نمی کند. بیمارانی که ترس و استرس شدیدی دارند ، می توانند از داروهای آرام بخش با مشورت پزشک استفاده کنند.

ماندگاری تزریق چربی چقدر است ؟

ماندگاری تزریق چربی صورت به عوامل مختلفی نظیر ، حجم سلول های چربی زنده مانده ، میزان حجم چربی تزریق شده ، ثابت ماندن وزن ، انجام مراقبت های بعد از تزریق ، شرایط بدنی فرد و غیره بستگی دارد. اگر در انتخاب بهترین پزشک در شهرکرد دقت لازم را داشته باشید و مراقبت های بعد از تزریق چربی را جدی بگیرید ، می توانید ماندگاری آن را به بیشتر از 10 سال افزایش دهید.

برای تزریق چربی به چند جلسه نیاز داریم ؟

افرادی که به حجم کمی از چربی نیاز داشته باشند با یک جلسه می توانند به فرم دلخواه خود برسند ، اما در مواردی که نیاز به تزریق بیشتری از چربی باشد معمولا به چند جلسه برای رسیدن به نتیجه و فرم مطلوب نیاز است.

آیا تزریق چربی محدودیت جنسی و یا سنی دارد ؟

خیر ، هیچ محدودیت جنسی در این مورد وجود ندارد. از تزریق چربی صورت معمولا برای از بین بردن چین و چروک های عمیق استفاده می شود به همین علت بیشتر افراد بالای 35 سال تمایل به تزریق چربی به صورت دارند. در مواردی که میزان چروک و خطوط پوستی کم است می توان از سایر روش ها مثل تزریق ژل کمک گرفت.

چه مدت بعد از تزریق ژل می توان حمام کرد ؟

بعد از 24 ساعت از تزریق چربی صورت می توانید حمام کنید. توجه داشته باشید که از ماساژ دادن و فشردن صورت خود و یا حمام کردن با آب خیلی گرم و یا خیلی سرد خودداری کنید. در صورت لزوم می توانید از پماد استریل بر روی محلی که تزریق انجام شده است استفاده نمایید.

آیا می توان چربی را فریز کرد و دوباره استفاده نمود ؟

در برخی از کشورهای غربی به دلیل بالا بودن هزینه های جراحی و پزشکی و هم چنین صرفه جوئی ، با شرایط خاص و افزودن مواد نگهدارنده اقدام به نگهداری چربی می کنند. اما متاسفانه در برخی کشورها چربی های اضافی به فرد داده می شود تا در فریزهای خانگی نگه داری شوند که باید گفت تزریق چربی صورت به این روش غیر علمی بوده و با ریسک آلودگی قارچی و میکروبی همراه است. در ایران با توجه به پایین بودن هزینه های جراحی ، نیازی به فریز کردن چربی نیست و چربی تازه از چربی فریز شده به مراتب بهتر می باشد.

آیا محدودیت تغذیه در روزهای قبل و بعد از تزریق وجود دارد ؟

خیر ، محدودیت غذایی خاصی وجود ندارد اما خوردن آناناس می تواند در کاهش ورم و التهاب موثر باشد.

آیا ماساژ دادن می تواند به تسریع دوران بهبودی کمک کند ؟

ممکن است برخی از پزشکان ماساژ دادن صورت را بعد از تزریق چربی صورت توصیه کنند. در این صورت لازم است ماساژ به آرامی در نواحی مورد نظر انجام شود تا به کاهش تورم کمک کند.