جراحی بینی گوشتی به دلیل ویژگی های این نوع بینی که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد به مراتب از جراحی بینی استخوانی سخت تر است. البته جای هیچگونه نگرانی نیست ، اگر پزشکی همچون دکتر اکرم فریدنی ، بهترین جراح بینی شهرکرد ، از مهارت و تجربه زیادی در جراحی این نوع بینی برخوردار باشد ، بهترین نتایج را برای شما رقم زده و رضایت تان را جلب خواهد کرد.

 

 

عمل بینی گوشتی چیست ؟

جراحی بینی گوشتی یکی از انواع جراحی های بینی می باشد که بر روی بینی هایی که اصطلاحاً تحت عنوان بینی های گوشتی نامیده می شوند ، انجام می پذیرد. از ویژگی های بارز این نوع بینی ها می توان به پوست ضخیم، غضروف و استخوان ضعیف آنها اشاره کرد. متاسفانه در روند های قدیمی جراحی بینی ، به دلیل دنبال کردن تکنیکی به نام کوکی کات ، تاثیر مثبتی در نتیجه عمل بینی گوشتی حاصل نمی شود. در تکنیک کوکی کات ، غضروف به علت تراشیده شدن ، نازک شده و با گذشت زمان ، بینی به فرم و حالت قبل باز می گشت. خوشبختانه ، امروزه با پیشرفت های رخ داده در زمینه روندهای جدید رینوپلاستی ، این نوید به داوطلبین این روند زیبایی داده می شود ، که دیگر جای نگرانی در خصوص نامطلوب بودن نتیجه عمل وجود نخواهد داشت و می توانید با اطمینان کامل ، و سپردن کار به دست یک جراح خوب ، سال ها از بینی زیبای خود لذت برده و اعتماد به نفس بالا را تجربه کنید.

ضخامت پوست 

همانطور که در بالا اشاره شد ، جنسیت های و نژادهای مختلف ، دارای ضخامت های متفاوت در پوست بینی می باشند. از آنجا که ضخامت پوست با تراکم غدد چربی در ارتباط است ، افرادی که دارای پوست ضخیم بینی هستند معمولاً دارای پوست بینی چرب نیز می باشند. ویژگی دیگر بینی های گوشتی ، چگالی و قدرت ضعیف غضروف برای پشتیبانی از ساختار اسکلت داخلی بینی می باشد. سوالی که در اینجا به ذهن شما خطور می کند این است که آیا بینی من گوشتی است یا خیر. در بیشتر موارد می توان با تکیه بر مشخصات شرح داده شده برای هر دو نوع بینی ، به وضوح قرار داشتن بینی خود در یک نوع طبقه بندی خاص را مشخص نمود. بهترین روش برای بررسی ضخامت بینی ، بررسی ضخامت پوست مرکز بینی ، یعنی ستونچه بینی می باشد. با توجه به متفاوت بودن ضخامت پوست ، نمی توان همه انواع بینی ها را در یک دسته طبقه بندی کرد. بنابراین ، دسته بندی زیر بعنوان جامع ترین نمونه ارائه می شود :

الف) بینی دارای پوست نازک

ب) بینی با پوست دارای ضخامت متوسط

ج) بینی با پوست بسیار ضخیم

نتایج جراحی بینی گوشتی بر روی بینی های دارای پوست ضخیم را نمی توان با سایر بینی ها مقایسه کرد ، اما یک جراح بینی خوب در شهرکرد ، با تجربه و مهارت خود می تواند بهترین نتایج ممکن را در این نوع بینی ها بدست آورد.

عمل بینی گوشتی چه ویژگی هایی دارد ؟

ویژگی هایی که در ذیل به آن ها اشاره کرده ایم این نوع بینی را از بینی استخوانی متمایز می سازد :

داشتن پوست ضخیم : پوستی که ساختار بینی گوشتی را می پوشاند ، از ضخامت بالایی برخوردار بوده و همچنین چرب است. باید این نکته را هم اضافه کنیم که پوست بیشتر بینی های گوشتی سرشار از منافذ باز می باشد.

ساختار غضروفیو استخوانی ضعیف : میزان استخوان و غضروف در این نوع بینی نسبت به بینی استخوانی کمتر بوده و استخوان های بینی گوشتی از استحکام پایینی برخوردار هستند. بینی افراد آفریقایی مثال بارزی از بینی گوشتی می باشد.

 

جراحی بینی گوشتی - دکتر فریدنی

 

روند عمل بینی گوشتی در شهرکرد

جراحی بینی شامل مانورهای دقیق و برنامه ریزی شده ، بر روی ساختار اسکلت بینی و سایر اجزای آن می باشد. این مانورها شامل کوچک کردن ، بزرگ کردن یا بازآرایی و آرایش مجدد چارچوب غضروف یا استخوان می باشد. این تکنیک های دقیق جراحی از جمله جراحی بینی گوشتی ، در چارچوب بینی در قالب نتایج نهایی در زیر پوست قابل مشاهده است. تمام اقداماتی که در طول عمل بینی گوشتی معمولاً زیر پوست انجام می شود ، نتایج خود را بر روی پوست بر جای می گذارد. تنها استثنا به کوچک کردن سوراخ های بینی مربوط می شود که در آن جراحی مستقیماً روی سوراخ بینی انجام می گیرد.

فرم بینی گوشتی بعد از جراحی بینی در شهرکرد

بینی افراد با جراحی بینی به دو فرم طبیعی و فانتزی قابل شکل دهی است. نکته ای که افراد باید به آن توجه داشته باشند این است که برای جراحی به فرم فانتزی وجود دو عامل بسیار مهم است که عبارتند از :

  1. داشتن ساختار غضروفی-استخوانی مستحکم که قابل تراش دهی باشد تا بتوان بر روی پل بینی قوس ایجاد کرد و آن را کوچک نمود.
  2. داشتن پوستی نازک که ظریف کاری های ایجاد شده روی پوست بینی قابل مشاهده باشد. از آنجایی که بینی گوشتی هیچ کدام از این ویژگی ها را ندارد پس نمی توان آن را به فرم فانتزی جراحی کرد. بینی گوشتی را فقط می توان به فرم طبیعی جراحی کرد.

انواع تکنیک های عمل بینی گوشتی با دکتر اکرم فریدنی

جراح بینی خوب و با تجربه دکتر اکرم فریدنی در شهرکرد ، می داند که کدام تکنیک از جراحی رینوپلاستی برای افراد مناسب است. در نتیجه با توجه به ساختار و ویژگی های بینی هر زیبا جو بهترین نوع ان را انتخاب خواهد کرد. افراد با بینی گوشتی به علت پیچیدگی و سختی بسیار زیاد جهت ایجاد اصلاحات لازم توصیه می شود ، تحت جراحی به روش باز قرار گیرند که در ادامه با هر دو تکنیک باز و بسته آشنا خواهیم شد.

عمل بینی گوشتی به روش باز : ابتدا جراحی با ایجاد یک برش در ناحیه کلوملا آغاز می شود ، پوسته بینی به سمت بالا کشیده شده و اکنون دیگر جراح دسترسی کافی و لازم را جهت اعمال تغییرات لازم داد. در این پروسه پزشک می تواند به آسانی هر گونه مشکلات اساسی مرتبط با تنفس بیمار را در ابتدا بهبود بخشد و سپس به شکل ظاهری بینی بپردازد. نتیجه حاصل از این تکنیک جهت جراحی بینی گوشتی بسیار رضایت بخش است. در انتها و پس از اتمام اصلاحات پوست بینی بر روی ساختار استخوانی بازگردانده شده و محل برش ها توسط بخیه بسته می شوند.

عمل بینی گوشتی به روش بسته : بر خلاف تکنیک باز ، در این پرسه برش ها در داخل حفره بینی ایجاد خواهند شد. البته جراح دسترس کافی را همانند تکنیک باز نداشته اما می تواند مشکلات جزئی تر را بهبود بخشد که در انتها برش های داخل حفره با استفاده از بخیه های جذبی بسته خواهند شد. از مزایای فوق العاده این تکنیک می توان به عدم مشاهده شدن محل برش و اسکار اشاره کرد. بنابراین اگر شما نیز ایرادات جزئی در بینی خود دارید قطعا کاندیدای مناسبی جهت جراحی بینی گوشتی با روش بسته خواهید بود.

 

جراحی بینی گوشتی - دکتر فریدنی

 

نتایج عمل بینی گوشتی

حالا تصور کنید به کمپ رفته اید و چادر زده اید. اگر چادر شما دارای یک چارچوب محکم نباشد ، نمی توانید آن را بالا نگه داشته و شکل خوبی به چادر علم شده خود بدهید. بینی گوشتی نیز به دلیل داشتن ساختار استخوان و غضروف ضعیف ، از قسمت نوک بینی تحت فشار قرار می گیرد و در نتیجه اگر این ساختار غضروفی و استخوانی تقویت نشود ، نمی توانید شاهد شکل مناسبی در بینی گوشتی جراحی شده خود باشید. برعکس ، با سپردن جراحی بینی گوشتی به دست یک متخصص ماهر و تقویت این ساختار و کنترل ضخامت پوست ، می توانید از بهترین نتیجه از جراحی خود بهره مند شدید. بیماران دارای بینی گوشتی گاهی از بافت اسکار بعد از عمل در زیر پوست رنج می برند ، زیرا تورم ایجاد شده بعد از عمل ، یک فضای بالقوه را در زیر پوست و بالای غضروف و استخوان ایجاد می کند. این فضا گاهی با بافت اسکار پر می شود. تزریق استروئید بعد از عمل در بیماران دارای بینی گوشتی برای جلوگیری از ایجاد بافت نرم توصیه می شود.

بررسی تفاوت نتایج جراحی بینی استخوانی و بینی گوشتی

  • اکثر بینی های گوشتی را نمی توان شبیه بینی های عروسکی جراحی کرد.
  • نتایج جراحی بینی گوشتی نمی تواند به اندازه بینی استخوانی ، قابل پیش بینی باشد.
  • دستیابی به اندازه بسیار کوچک در بینی های گوشتی ، گاهی امکان پذیر نمی باشد.
  • خلق انحنای زیاد بر روی پل بینی در بینی های گوشتی ، مثل بینی های استخوانی میسر نمی باشد.
  • ناحیه برش داده شده در مقایسه با سایر بینی ها ، اندکی قابل مشاهده تر خواهد بود. علت این امر ضخیم بودن پوست بینی و دشوارتر بودن روند جوش خوردن برش می باشد.
  • بیماران داری پوست ضخیم بینی دارای لایه چربی زیر جلدی قابل توجهی در زیر پوست هستند و این لایه می تواند تجمع مایعات و ایجاد تورم یا ادم را برای مدت بسیار طولانی حفظ کند.

پیوند غضروف در جراحی بینی گوشتی در کدام نواحی انجام می شود ؟

در صورتی که برای جراحی بینی گوشتی نیاز به پیوند غضروف باشد ، جراح می تواند از بخش ‌های مختلفی از بدن ، غضروف مورد نیاز را تهیه کند . انجام این پیوند می تواند بدون هیچ خطری ، همچون پشتیبانی ، برای بخش های مختلف بینی که دارای غضروف ضعیف هستند مورد استفاده قرار بگیرد . در ادامه می خواهیم در رابطه با این موضوع توضیحات جامعی را ارائه دهیم :

تیغه بینی : برخی بینی‌ ها دارای غضروف فراوانی هستند ، در نتیجه جراح برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب جدی به ساختار بینی ، غضروف آن را اندکی تراش می دهد . با برداشتن غضروف به شکل درست و جایگذاری آن در نقاط مناسب ، می‌ توان به نتایج مطلوبی دست یافت . اغلب غضروفی که از بدن فرد گرفته می ‌شود ، جذب نشده و احتمال خم یا کج شدن آن وجود ندارد ؛ بنابراین نگران نتایج نامطلوب آن نباشید .

غضروف گوش : در مواردی که تیغه بینی مناسب نباشد ، جراح از غضروف گوش برای پیوند در جراحی بینی گوشتی استفاده می‌ کند و اغلب آن را از یک یا هر دو گوش استخراج می کند . نگرانی درباره ایجاد بافت اسکار در ناحیه گوش وجود ندارد ؛ زیرا این جراحی احتمال ایجاد زخم در حجم زیاد را نخواهد داشت . معمولاً غضروف گوش برای نوک بینی استفاده می‌ شود زیرا بافت نرمی داشته و به برای پشتیبانی در پل بینی مناسب نیست.

قفسه سینه : در صورتی که نتوان از تیغه بینی یا غضروف گوش برای پیوند استفاده کرد ، از غضروف قفسه سینه استفاده می ‌شود . ممکن است با خود بیندیشید که زخم های ایجاد شده در قفسه سینه تا مدت ها باقی می مانند ؛ اما باید بدانید که جراح با چنان ظرافتی غضروف مورد نیاز را استخراج می کند که تا زمان بهبودی بینی تان ، نواحی اسکار بر روی قفسه سینه نیز کم کم محو خواهد شد. این غضروف به عنوان پشتیبانی برای پل بینی مورد استفاده قرار می گیرد ؛ زیرا ساختار محکم تری نسبت به ناحیه گوش دارد .

غضروف مصنوعی : در برخی مواقع که امکان برداشت غضروف از بدن وجود ندارد ، در این زمان پزشک به سراغ غضروف های مصنوعی خواهد رفت . این غضروف ها هم می توانند هم برای پل بینی و هم نوک بینی مورد استفاده قرار بگیرند ، اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که بدن بیمار آن را به عنوان یک عامل خارجی پس نزند .

اقدامات قبل از جراحی بینی گوشتی با دکتر فریدنی

  1. قبل از عمل بینی گوشتی ، بهتر است از خوردن غذاهای شیرین و تند خودداری کنید و این رژیم غذایی را تا زمان جوش خوردن کامل برش ها ، ادامه دهید.
  2. اگر از مشکلات پوستی مانند آکنه رنج می برید ، با متخصص پوست مشورت کنید ، زیرا این موارد می تواند بر نتیجه جراحی تأثیر بگذارد.
  3. در برخی موارد ، دارویی برای بیمار تجویز می شود تا چربی پوست در دوره جراحی و دوره نقاهت پس از آن کاهش یابد.
  4. به افراد دارای بینی گوشتی اغلب پیشنهاد می شود که بینی خود را برای مدت طولانی تری چسب بزنند.

نکات مهم در مراقبت‌های پس از جراحی بینی گوشتی

افرادی که دارای بینی های گوشتی هستند لازم است بعد از جراحی زیبایی بینی با توجه به نوع بینی و نوع عملی که برای او انجام شده است برای رسیدن به نتیجه بهتر مراقبت های بیشتری را رعایت کند. در برخی موارد ممکن است به توصیه پزشک بینی های گوشتی نیاز به ماساژ دادن بینی داشته باشند. در ادامه مراقبت های مهم بعد از عمل بینی گوشتی بیان شده است.

  • از انجام فعالیت و کارهای سنگین به مدت یک ماه بعد از جراحی بینی خودداری نمایید.
  • از استعمال دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود سیگار لازم است پرهیز شود.
  • نحوه صحیح چسب زدن می تواند در شکل گیری بهتر و سریع تر فرم بینی شما موثر باشد.
  • مصرف نمک ، فلفل و ادویه ها را کاهش دهید ؛ زیرا مصرف ادویه ها و نمک تورم در بینی را افزایش می دهد.
  • برای تمیز کردن بینی خود از سرم های شست و شو و یا قطره بینی استفاده کنید و از فین کردن پرهیز نمایید.
  • از غذاهای نرم و میکس شده استفاده کنید و از خوردن غذاهای سفت و یا غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارد پرهیز نمایید.
  • استفاده از کمپرس یخ در اطراف بینی و زیر چشم در کاهش تورم و کبودی ها می تواند بسیار مفید باشد. از کمپرس یخ می توانید تا 3 روز بعد از عمل جراحی استفاده نمایید. مراقب باشید هنگام استفاده از کمپرس فشاری بر روی بینی خود وارد نکنید.
  • استراحت کردن می تواند دوره نقاهت شما را کوتاه تر کند. برای خوابیدن و استراحت کردن لازم است چند بالش را در زیر سر قرار دهید تا شانه و سر بالاتر از بدن قرار بگیرد. برای کاهش تورم و کبودی در بینی های گوشتی توصیه می شود تا 6 هفته بعد از جراحی به صورت طاق باز استراحت کنند و بخوابند.

آیا امکان بازگشت عمل بینی گوشتی وجود دارد ؟

با پیشرفت علم و ایجاد تغییرات لازم توسط جراح بینی با تجربه ، هر گونه تغییرات اعمال شده بر روی بینی دائمی خواهد بود و هرگز باز نخواهد گشت. اما در برخی موارد بسیار نادر ممکن است جراح بینی کم تجربه نتواند از عهده پیچیدگی های این نوع بینی بر اید که می تواند ظاهر بینی افراد را دچار مشکل کند و در پی آن افراد با مشکلات تنفسی رو به رو شوند. اما مراجعه به جراح خوب و رعایت اقدامات مراقبتی بعد از جراحی بینی گوشتی هرگز بینی به حالت قبل باز نخواهد گشت.

چرا مناسب ترین فرم عمل بینی های گوشتی ، طبیعی است؟

جراحی بینی گوشتی ، که به عنوان رینوپلاستی گوشتی نیز شناخته می ‌شود ، به منظور بهبود در شکل و اندازه بینی انجام می‌ شود. ضخامت پوست بینی نیز یکی از عوامل مهم در تعیین نتیجه جراحی بینی است و ممکن است به انتخاب روش و رویکرد مناسب هر بینی کمک کند. بهترین نتیجه از عمل بینی گوشتی با پوست ضخیم از نظر جراحان اغلب فرم طبیعی است ، که به عنوان بهترین گزینه به دلایل زیر شناخته می ‌شود:

ظاهر طبیعی : یکی از اصلی ‌ترین دلایل استفاده از نوع طبیعی در جراحی بینی گوشتی ، ایجاد یک ظاهر طبیعی و هماهنگ با بقیه اجزای صورت است. پزشک در این نوع جراحی ، به جهت پوست ضخیم ، به تغییرات جزیی و تعادل در اندازه و شکل بینی می پردازد و به دلیل ضخامت پوست تغییرات بالایی در آن ایجاد نمی کند.

 عملکرد بینی : طی جراحی بینی گوشتی که افراد از پوستی ضخیم برخوردارند ، می بایست بینی فرد به اندازه ای کوچک شود که از نظر تنفسی دچار مشکل نشود. از این رو جراح به ایجاد فرمی طبیعی برای داوطلب می پردازد تا نه تنها شکل ظاهری بهبود یابد بلکه از نظر تنفسی نیز عملکرد مناسبی داشته باشد.

حفظ ویژگی‌ های فیزیکی : پزشک متبحر طی جراحی بینی گوشتی با حفظ ویژگی‌ های طبیعی و اصلی بینی ، مانند ساختار استخوانی و بافت‌های نرم ، به خلق بینی به فرم طبیعی می پردازد و از ایجاد شکل‌ های غیرطبیعی در بینی می کاهد.

کاهش ریسک‌ها : انجام جراحی بینی گوشتی به نوع طبیعی معمولاً با ریسک کمتری از عوارض و مشکلات جانبی همراه است.  از این رو در ساختار ضعیف غضروفی و استخوانی بینی های گوشتی ، جراحی به فرم طبیعی نتایج مطلوب و طبیعی ‌تری را ایجاد می کند.

آیا بینی گوشتی بعد از جراحی به حالت اولیه خود باز می گردد ؟

این یکی از سوالات شایع بیماران از جراح بینی شان است و عدم آگاهی موجب می شود که بسیاری از افراد به دلیل نگرانی در این رابطه ، بینی شان را جراحی نکنند در صورتی که به هیچ عنوان چنین نیست. در گذشته که علم پزشکی پیشرفت چندانی نداشت و در ابتدای راه خود قرار داشت پزشکان تنها از حجم بینی می کاستند و همین امر موجب می شد تا بینی بعد از جراحی به حالت اولیه خود بازگردد. امروزه پزشکان تمام سعی خود را می کنند که تا جای ممکن از حجم استخوان و غضروف های بینی نکاسته و حتی آن را تقویت نمایند. به همین منظور از تکنیک گرافت گذاری در جراحی بینی گوشتی استفاده می کنند. در این تکنیک دکتر فریدنی ، بهترین جراح زیبایی در شهرکرد ، معمولاً از غضروف گوش یا دنده بیمار استفاده می نماید.

آیا عمل بینی گوشتی با لیزر امکان پذیر است ؟

با پیشرفت لیزر ها و کاربردی تر شدن آن ها در حوضه پزشکی بسیاری از افراد تصور می کنند این ابزار کاربرد فوق العاده ای در جراحی بینی خواهد داشت و می توان از آن در جراحی بینی گوشتی نیز بکار گرفت. اما بهتر است توجه بیشتری داشته باشید و به سرعت تبلیغات با موضوع جراحی بینی با استفاده از لیزر را باور نکنید. لیزر ها تا کنون قادر به رفع مشکلات موجود بر روی استخوان ، غضروف و پوست بینی نبوده اند در نتیجه نمی توانند هر گونه پیچیدگی موجود در این پروسه زیبایی را برطرف کنند. در نتیجه تنها دست های توانمند یک جراح بینی حاذق و ماهر می تواند تغییراتی عالی در بینی گوشتی ایجاد کند ، بدون آن که سلامتی زیبا جو به خطر بی افتد.

سوالات متداول عمل بینی گوشتی

چه افرادی می توانند عمل موفقیت آمیزی داشته باشند ؟

در صورتی که قصد انجام عمل بینی گوشتی را دارید ، لازم است بهترین جراح بینی گوشتی در شهرکرد را انتخاب نمایید و یک جلسه مشاوره با جراح داشته باشید تا با نحوه جراحی و نکات لازم در خصوص جراحی بینی آشنا شوید تا با آگاهی کافی تصمیم به انجام عمل بینی خود بگیرید.

آیا مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی گوشتی ، طبیعی است ؟

مشکل تنفسی در روزهای اولیه بعد از جراحی بینی به دلیل تورم ناشی از جراحی ، طبیعی بوده که به مرور زمان برطرف می شود و فرد می تواند تنفس راحتی داشته باشد. اگر بعد از گذشت 1 ماه همچنان مشکل تنفسی داشتید ، لازم است به بهترین جراح پلاستیک بینی در شهرکرد دکتر فریدنی ، اطلاع دهید.

ورم ناشی از جراحی بینی گوشتی چه زمان از بین می رود ؟

معمولا به دلیل ضخامت پوست ، بینی های گوشتی بعد از عمل ، دچار تورم بیشتری می شوند. ورم بینی معمولا تا 1 سال ادامه دارد. که البته بیشتر تورم بینی بعد از 6 ماه به مرور زمان از بین می رود. عدم مصرف نمک ، قرار گرفتن سر بالاتر از بدن در هنگام خواب ، استفاده از مواد غذایی مفید از عواملی است که به کاهش تورم بینی کمک می کند.

چند ماه بعد از جراحی باید چسب بزنیم ؟

چسب زدن به بینی بعد از جراحی بینی گوشتی به ویژه در ماه اول بعد از جراحی ، بیشترین تاثیر را در کاهش تورم بینی دارد. بعد از 1 ما می توانید فقط شب ها به بینی خود چسب بزنید تا در طول روز بینی فرم بهتری داشته باشد.

چه مدت بعد از عمل بینی گوشتی می توان ورزش کردن را شروع کرد ؟

دو هفته بعد از عمل بینی گوشتی ، می توانید پیاده روی سبک یا حرکات کششی انجام دهید. اما برای انجام ورزش های سنگین بهتر است تا 3 الی 4 ماه صبر کنید و در این زمان مراقبت باشید تا فشار و ضربه ای به بینی وارد نشود.

آیا نوک بینی های دارای پوست ضخیم بعد از مدتی می افتد ؟

پاسخ این است که اگر عمل جراحی بینی گوشتی به درستی انجام شود و استخوان با دقت در محل مناسب قرار گرفته و ساختار غضروفی بینی ، به خوبی تقویت شود ، افتادگی در نوک بینی اتفاق نخواهد افتاد.