از سوالات متداول افرادی که جراحی بینی انجام داده اند ، مدت زمان ورم بینی و چگونگی کاهش ورم بینی بعد از عمل می باشد. تورم و کبودی تا مدتی بعد از عمل طبیعی بوده و خوب است بدانید که میزان تورم در همه افراد یکسان نمی باشد. در این مقاله از دکتر اکرم فریدنی ، بهترین جراح بینی شهرکرد ، قصد داریم به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم و راهکارهایی موثر برای کاهش ورم بینی بیان کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ورم بینی بعد از عمل - دکتر فریدنی

علت متورم شدن بینی بعد از جراحی چه می باشد ؟

به دلیل آسیب ها و تغییراتی که در حین جراحی بینی به بافت های بینی وارد می شود و همچنین به دلیل تجمع مایع درون این بافت ها ، بینی متورم شده که این ورم بینی بعد از عمل ، اغلب تا یک سال بعد از جراحی ماندگار است.

پروسه ورم بینی

ورم بینی بعد از عمل معمولا به مرور از بین می رود. در روزهای اول بعد از جراحی زیبایی بینی ، تورم در شدیدترین حالت می باشد که کاملا طبیعی است. ورم بینی ممکن است موجب بدفرم و بد شکل دیده شدن بینی شود. به همین دلیل بسیاری افراد ممکن است در روزی که گچ بینی آن ها برداشته می شود احساس کنند فرم بینی آن ها از حالت اولیه بدتر شده است. اما نباید نگران این موضوع بود و بهتر است صبور باشید ؛ چرا که این وضعیت موقتی می باشد و با کاهش تورم می توانید شاهد تغییرات و نتیجه عمل بینی باشید. بینی در طی این مدت ملتهب ، قرمز و حساس به لمس بوده و برای ترمیم بافت ها به مدت 5 الی 6 هفته زمان نیاز دارد. بعد از این مدت ، بخش زیادی از تورم بینی فروکش می کند و در این مرحله می توانید شاهد مدل بینی خود باشید.

انواع ورم بینی بعد از عمل

همانطور که توضیح داده شد متورم شدن بینی بعد از عمل زیبایی بینی از مشکلات رایج در بین تمامی متقاضیان عمل بینی می باشد. ورم بعد از عمل به 3 بخش تقسیم شده که عبارت است از :

متورم شدن پوست: در طی عمل رینوپلاستی ، پوست بینی از قسمت استخوانی و اسکلت آن جدا می شود به همین دلیل در دوره نقاهت ورم زیادی را تجربه خواهید کرد که علت اصلی آن تجمع مایع بین سلولی در بافت ها می باشد. این اتفاق با هدف ترمیم نواحی آسیب دیده به عنوان یک واکنش التهابی ایجاد می شود. ورم پوست بینی حدود 1 الی 3 ماه بعد از عمل در دوره کوتاهی کاهش پیدا می کند. در صورتی که بینی شما گوشتی باشد ، نیاز به مدت زمان بیشتری برای کم شدن ورم بینی می باشد.

ورم کاذب : ورم کاذب در واقع حافظه پوست می باشد. دوره بهبودی ورم بینی بعد از عمل طولانی تر بوده و به دلیل تغییراتی که روی بینی ، اسکلت و پوست آن اعمال می شود ، بینی تا مدت ها حالت ورم کرده پیدا می کند.

ورم فیبروز : ورم فیبروز سومین نوع ورم است که متقاضیان عمل بینی با آن مواجه می شوند. این نوع ورم در اصطلاح گوشت اضافه شناخته می شود که می تواند برای همیشه باقی بماند. برای پیشگیری از بروز این عارضه لازم است در انتخاب بهترین جراح بینی ، دقت داشته باشید.

توصیه های مهم در رابطه با بهبودی ورم بینی بعد از عمل

  • بعد از 2 الی 12 هفته شاهد تغییرات واضحی در بینی بعد از جراحی خواهید بود.
  • زمانی که آتل بینی برداشته می شود ، بینی به شدت ملتهب و متورم می باشد.
  • در پایان هفته سوم بعد از رینوپلاستی ، کبودی و ورم تا حدودی کاهش پیدا می کند.
  • در پایان هفته چهارم مقدار زیادی از تورم بینی از بین رفته و می توانید شاهد فرم بینی بعد از عمل باشید. اما نتیجه نهایی بعد از یک سال و با برطرف شدن ورم کامل قابل مشاهده خواهد بود.

اقدامات مورد نیاز برای برطرف کردن ورم بینی بعد از جراحی :

  • از انجام فعالیت و ورزش های سنگین پرهیز کنید.
  • یکی از اقدامات بسیار مهم در کاهش ورم بینی ، چسب زدن می باشد.
  • از مصرف الکل ، دخانیات ، تنباکو به مدت 2 الی 4 هفته قبل و بعد از جراحی بینی خودداری نمایید.
  • استراحت به میزان کافی و به نحو صحیح می تواند در کاهش ورم بینی بعد از عمل بسیار موثر باشد. هنگام خوابیدن باید سر خود را بالاتر از بدن نگه دارید و به صورت طاقباز بخوابید.
  • استفاده از کمپرس یخ به ویژه در 48 ساعت اول بعد از عمل رینوپلاستی بسیار کمک کننده است و از کبودی و تورم بینی تا حد زیادی پیشگیری می کند.
  • در صورتی که بهترین متخصص گوش گوش و حلق و بینی شهرکرد ، به شما اجازه داده باشد ، می توانید با ماساژ دادن به کاهش ورم بینی کمک کنید.

تزریق کورتون به منظور کاهش ورم بینی بعد از عمل

معمولا بینی هاش گوشتی که پوست ضخیمی دارند ، ورم بینی بعد از عمل زیادی را تجربه می کنند که با گذشت زمان نیز از میزان تورم آن کاسته نمی شود. در چنین شرایطی پزشک ممکن است دستور به تزریق کورتون به بینی دهد تا به کاهش سریع تر ورم بینی کمک کند. معمولا بعد از 3 الی 4 ماه با بررسی شرایط بینی این تزریق توسط بهترین جراح زیبایی بینی ،انجام می شود. تزریق کورتون زودتر از زمان مذکور می تواند منجر به فرو رفتگی هایی در بینی شود به همین دلیل این تزریق در هفته های اول بعد از عمل توصیه نمی شود.

برای کاهش تورم بینی بعد از جراحی چه بخوریم ؟

در ادامه به مواد غذایی که مصرف آن ها موجب کاهش و یا افزایش ورم بینی می شود ، اشاره شده است. با رعایت موارد زیر در رژیم غذایی خود می توانید به کاهش سریع تر ورم بینی بعد از جراحی کمک کنید :

  • نمک و ادویه ها ، تورم را در بافت های بینی افزایش می دهد و موجب تورم بیشتر بینی بعد از جراحی می شود. به همین دلیل باید مصرف سدیم را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید و از خوردن چیپس ، خیار شور و غیره خودداری نمایید.
  • آب کرفس و میوه و یا کمپوت آناناس به دلیل ماده ای به نام بروملین در کاهش ورم بینی بعد از عمل و بهبودی سریع زخم ها تا حد زیادی موثر بوده و روند کاهش ورم بینی را سرعت می بخشد. به همین علت مصرف آن بعد از عمل بینی بسیار پیشنهاد می شود.
  • ویتامین C و آب قلم نیز از جمله مواد غذایی بوده که به تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین ترمیم بافت ها کمک کرده و در نهایت منجر به کاهش ورم بینی می شود. توصیه می شود در روزهای ابتدایی بعد از عمل در وعده های غذایی خود از آب قلم استفاده نمایید.

ورم نوک بینی بعد از جراحی

در جراحی زیبایی بینی ، تغییرات عمده روی نوک بینی اعمال می شود به همین دلیل میزان ورم بینی بعد از عمل در نوک بینی بعد از عمل بسیار است و به همین دلیل مدت زمان بیشتری نیاز است تا ورم نوک بینی کاهش پیدا کند.

چسب زدن به بینی موثر در کاهش ورم بینی

یکی از اقدامات بسیار مهم در کاهش تورم بینی بعد از عمل ، چسب زدن به بینی می باشد. لازم است بعد از برداشتن اسپیلنت از روی بینی به صورت یک ماه به صورت مداوم به بینی خود چسب بزنید. این پروسه اگر به درستی انجام شود به فرم گیری بهتر و کاهش ورم بینی کمک زیادی می کند.

گچ بینی  و کمک به کاهش ورم ناشی از جراحی

بهتر است بدانید که از گچ و اسپلینت های بینی به منظور حفظ ساختار دماغ افراد ، مراقبت از آن در برابر ضربه و مواردی دیگری نیز به کار گرفته می شود. در واقع از جمله موارد موثر در ورم بینی بعد از عمل وجود این ابزار ها در داخل بینی بوده که پس از گذشت یک هفته برداشته شده و تورم ناشی از ان از بین می رود.

خندیدن چه تاثیری بر تورم بینی می گذارد؟

پزشک با تجربه در جلسات مشاوره به زیبا جویان توصیه می کند تا بعد از عمل رینوپلاستی ، از خندیدن، گریه کردن و حرف زدن زیاد و همچنین تمامی فعالیت هایی که سبب تکان خوردن بیش از حد صورت و بینی می شود ، بپرهیزند. زیرا تمامی این حرکات سبب افزایش ورم بینی بعد از عمل و همچنین جا به جایی بخیه ها خواهد شد.

چرا افراد بعد از جراحی بینی نمی توانند فین کنند؟

هرگز فین نکنید ، تمامی بیماران پس از جراحی بینی خود ، احساس گرفتگی شدیدی در مجاری بینی نیز خواهند داشت. بنابراین برای تخلیه داخل بینی فین کردن یک گزینه مناسب نمی باشد بلکه می تواند در بروز ورم بینی بعد از عمل نقش بسیاری نیز داشته باشد.

مصرف پماد و دارو ها جهت کمک به کاهش تورم بینی

برخی از پماد ها و داروهای تجویز شده توسط بهترین جراح بینی در شهرکرد می تواند به افراد در کاهش ورم بینی بعد از عمل ، التهاب و تسریع روند بهبودی کمک بسیاری نیز کند. توصیه می شود در زمان های مشخص شده و مرتبا آن ها را استفاده کنید.

از خم کردن سر خود بپرهیزید

افراد با خم کردن سر خود در مدت زمان های طولانی به سمت پایین ، علاوه بر افزایش ورم بینی بعد از عمل بینی می توانند ، خطر خونریزی بینی را نیز بسیار افزایش دهند.