جراحی انحراف بینی ، پروسه ای است که طی آن انحراف استخوان و غضروفی که فضای داخل بینی را به دو قسمت تقسیم کرده ( سپتوم ) ، توسط جراحی بینی ، برطرف می کند. زمانی که تیغه بینی کج باشد ، به آن انحراف بینی گفته می شود. انحراف سپتوم ، تنفس را برای فرد مشکل می کند و می تواند خطرات ناشی از عفونت سینوس را افزایش دهد. برای آشنایی بیشتر در این زمینه با این مقاله از دکتر اکرم فریدنی ، بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی شهرکرد ، همراه شوید.

 

جراحی انحراف بینی - دکتر فریدنی

سپتورینوپلاستی

طی عمل انحراف بینی ، سپتوم مجددا به قسمت میانی بازگردانده می شود. جراح برای اصلاح بینی ، قسمت هایی از آن را برش داده و جا به جا می کند و با تغییرات ایجاد شده ، آن را در موقعیت اصلی خود قرار می دهد. هنگامی که جراحی انحراف دماغ بهبود یافت ، شما به راحتی می توانید نفس بکشید و همچنین پزشک می تواند در رابطه با تغییرات ایجاد شده با شما صحبت کند. همچنین در نظر داشته باشید که جراحی سپتوپلاستی برای اصلاح انحراف تیغه داخل بینی است و روی ظاهر بینی ، تاثیری ندارد.

دلایل انجام جراحی انحراف بینی در شهرکرد

بینی کج از شایع ترین مشکلات بینی می باشد و زمانی انحراف بینی مشکل ساز می شود ، که انحراف سپتوم باعث بسته شدن یکی از سوراخ های بینی شده و جریان هوا کاهش می یابد و در نهایت باعث مشکلات تنفسی در یک یا هر دو سوراخ بینی می شود. سپتوپلاستی ، انحراف بینی را به واسطه اصلاحات اعمال شده بر روی غضروف ، استخوان یا هر دو ، در موقعیت جدید قرار می دهد. اگر شما از نشانه هایی مانند مشکلات تنفسی رنج می برید و این مورد بر کیفیت زندگی تان اثر گذار بوده ، برای رهایی از این مشکل به شما توصیه می شود ، جراحی انحراف بینی را انجام دهید.

خطرات احتمالی عمل انحراف بینی

از خطرات احتمالی مشترک بین تمامی جراحی ها می توان به خون ریزی ، عفونت و واکنش به داروهای بیهوشی اشاره کرد که جراحی انحراف بینی نیز از این خطرات مستثنی نمی باشد. از خطرات احتمالی که پس از سپتوپلاستی ممکن است برای شما ایجاد شود ، در قسمت پایین ، به آن ها اشاره شده است :

  • انسداد بینی
  • خون ریزی زیاد
  • تغییر شکل بینی
  • ایجاد سوراخ درسپتوم
  • کاهش حس بویایی
  • لخته خون داخل سوراخ بینی که باید سریعا تخلیه شود
  • بی حسی موقتی در لثه بالا ، دندان و بینی

اگر هر یک از این عوارض را داشته باشید یا ممکن است عمل بینی باب میل تان نباشد ، می توانید جراحی مجدد انجام دهید. حتما قبل از عمل با بهترین جراح بینی شهرکرد ، در مورد خطرات ناشی از این جراحی صحبت کنید.

افراد مبتلا به عارضه انحراف بینی چه علائمی دارند؟

اختلالات خواب: توجه داشته باشید که انحراف استخوان بینی می تواند بر روی کیفیت خواب شما نیز تاثیرات منفی بگذارد ، به همین منظور توصیه می شود ، جهت بهبود و درمان آن به پزشک مراجعه نمایید.

احساس درد در صورت و سر: در این مواقع با وجود مشکلات تنفسی و تحمل فشار بسیار زیاد ، افراد درد بسیار زیادی را در سر و صورت خود احساس خواهند کرد.

عفونت سینوس: با وجود انحراف در استخوان سپتوم ، افراد بسیار مستعد ابتلا به عارضه عفونت سینوس می باشند. در واقع هنگامی که مجرای بینی به علت عفونت بسته می شود ، افراد علائمی همچون سرما خوردگی خواهند داشت که با عفونت سینوس همراه است.

انسداد مجاری بینی: از جمله شایع ترین علائم و عوارض همراه با عارضه انحراف بینی که نیازمند جراحی انحراف بینی می باشد ، انسداد حفره های بینی می باشد ، به هنگام ابتلای بیماران به آلرژی ، سرما خوردگی و بیماری های مرتبط با تنفس بسیار تشدید خواهد شد.

خونریزی: با وجود خشک شدن استخوان سپتوم بینی ، افراد دچار خونریزی بینی نیز می شوند.

موارد نام برده شده از علائم شایع انحراف استخوان بینی می باشد ، اگر هر یک از این علائم در شما بیماران عزیز بسیار شدید است ، توصیه می شود در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا بهترین روش های درمانی برای شما نیز در نظر گرفته شود.

جراحی انحراف بینی - دکتر فریدنی

 

چطور بفهمیم آیا دچار انحراف بینی هستیم؟

با یک تست ساده می توانید متوجه شوید ، آیا شما هم دچار بینی انحرافی هستید یا نه. به این منظور ، سر خود را به طرف عقب بگیرید و در آینه به بینی خود نگاه کنید. همچنین می توانید در همین حالت و بطوری که داخل مجاری بینی کاملاً مشخص باشد ، از صورت و بینی خود عکس بگیرید. درصورتیکه احساس غیرقرینگی در سوراخ های بینی خود کردید و یکی بزرگتر از دیگری بود ، یعنی احتمال وجود این مشکل وجود دارد.

همچنین می توانید با استفاده از دست خود ، یکی از منافذ بینی را بگیرید و با آن یکی سوراخ هوا را به داخل بکشید. همین کار را با سوراخ دیگر بینی خود انجام دهید. از نوع و کیفیت تنفس توسط یکی از سوراخ های بینی ، متوجه خواهید شد که آیا به این مشکل مبتلا هستید یا خیر. برای بررسی دقیق تر و تخصصی تر بایستی نزد یک متخصص بروید تا در صورت نیاز ، اقدام به درمان و جراحی انحراف بینی کند.

اقدامات مورد نیاز قبل از جراحی انحراف بینی

قبل از برنامه ریزی و تعیین روز عمل انحراف بینی ، بهتر است ملاقاتی با پزشک تان داشته باشید و درمورد روند جراحی ، فواید و خطرات سپتوپلاستی صحبت کنید. عموما این ویزیت توسط جراح بینی خوب در شهرکرد شامل موارد زیر می باشد :

سابقه پزشکی و دارویی

پزشک در مورد سابقه و جراحی گذشته و همچنین داروهای مصرفی در گذشته و حال ، برای کسب اطلاعات بیشتر در روند درمانی از شما سوال می پرسد.

معاینات بالینی

پزشک برای بررسی و واجد شرایط بودن برای جراحی انحراف بینی ، ضخامت پوست و داخل و بیرون بینی را معاینه می کند.

عکس قبل از عمل

شخصی در مطب از زوایای مختلف از بینی شما عکس می گیرد تا پزشک از آن ها قبل از جراحی ، یا مرجعی برای حین جراحی و بعد عمل انحراف بینی استفاده کند.

صحبت در مورد انتظاراتتان

بهتر است قبل از انجام عمل سپتوپلاستی در رابطه با انتظارات و خواسته هایتان با پزشک صحبت کنید تا بهترین دکتر گوش و حلق و بینی شهرکرد ، در مورد عملی بودن خواسته هایتان و نتایج ممکن به شما توضیحات لازم را بدهد.

رعایت اقدامات قبل از سپتوپلاستی

  1. قبل و بعد از عمل انحراف بینی ، از خوردن داروهای آسپرین و ایبوپروفن و تمامی مشتقات این دارو ، برای کاهش ریسک خون ریزی خودداری شود. تنها از داروهای تائیدی وتجویزی پزشک استفاده کنید.
  2. در صورت استفاده از سیگار ، برای مدتی از مصرف آن ، قبل و بعد جراحی انحراف بینی خودداری کنید ؛ زیرا می تواند روند بهبودی را کاهش دهد و عوارضی به همراه داشته باشد.
  3. برای اصلاح انحرافات غضروف و استخوان بینی و قرار گیری در موقعیت جدید ، جراح برای اعمال این تغییرات ، از برش هایی در داخل بینی و معمولا در بعضی روش ها نیاز است برشی هم بین کلوملا ایجاد شود.
  4. اگر استخوان بینی کج شده باشد و باعث بسته شدن یکی از سوراخ های بینی شود ، امکان دارد برای قرارگیری استخوان ها در محل جدید ، آن ها برش داده شوند.
  5. برای تقویت غضروف های بینی و برای اصلاح ایرادات سپتوم و پل بینی از بافت پیوندی کوچک استفاده می شود. بعضی مواقع این بافت های پیوندی برای اصلاح انحراف بینی بسیار ضروری است.

حین جراحی انحراف بینی

برای پروسه جراحی سپتوپلاستی ، شما تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی قرار خواهید گرفت. کدام نوع بیهوشی برای جراحی تان مناسب است و شما و جراح ترجیح می دهید از چه نوع بیهوشی استفاده کنید ، قبل از اقدام به جراحی انحراف بینی با پزشک تان در آن مورد صحبت کنید.

  • بی حسی موضعی

این نوع بیهوشی به صورت ناحیه ای بینی را بی حس می کند و دکتر داروی آرامبخش و بی حسی به بافت بینی تان تزریق می کند و شما در این عمل هوشیار هستید و حسی در آن ناحیه نخواهید داشت.

  • بیهوشی عمومی

بیهوشی عمومی با تزریق داروی بیهوشی ، شما در حالت خواب قرار خواهید گرفت و این نوع بیهوشی می تواند عوارضی بر بدن داشته باشد. با پزشک درمورد این که کدام روش بیهوشی برایتان مناسب است صحبت کنید.

در طول جراحی انحراف بینی

با اعمال تغییرات لازم برای اصلاح انحراف بینی ، برش ها با بخیه های جذبی یا بخیه غیر قابل جذب بسته می شود و برخی از پزشکان از اسپلینت های سیلیکونی نرم برای تقویت سپتوم در داخل سوراخ بینی استفاده می کنند. برای جلوگیری از خون ریزی بعد از عمل انحراف بینی ، از پانسمان استفاده می شود. بعد از سپتوپلاستی ، شما را به بخش ریکاوری منتقل می کنند ، پرستاران تا ثابت شدن علائم حیاتی از شما مراقبت می کنند و با بهبودی نسبی می توانید به خانه بازگردید.

 

جراحی انحراف بینی - دکتر فریدنی

 

پس از جراحی انحراف بینی

برای کاهش احتمال خون ریزی و تورم ، پزشک توصیه های مراقبتی برای شما خواهند داشت که با رعایت آن ها در دوره نقاهت می توانید نتیجه ایده آل از عمل جراحی انحراف بینی به دست آورید. به تعدادی از نکات مراقبتی ، توجه نمایید.

  1. زمانی که می خوابید ، سرتان را بالا نگه دارید.
  2. چندین هفته مراقب اصابت هرگونه ضربه به صورت خود باشید.
  3. برای مدتی از لباس هایی استفاده کنید که نیاز به کشیدن آن ها روی سر و صورت خود نباشد.

جراحی انحراف بینی در کودکان

احتمال انحراف بینی مادرزادی وجود دارد و بجز آن ، کودک با برخورد ضربه می تواند دچار چنین اختلالی شود. زمان زیادی طول می کشد تا بافت نرم کودک سفت شود و به همین دلیل ، احتمال بروز این مشکل در کودکان زیاد است.

علائم انحراف بینی در کودکان ، بسیار شبیه نشانه های موجود در بزرگسالان است. البته کودکان بیشتر در معرض انواع عفونت ها ، بیماری های سینوسی و اختلالات تنفسی هستند. برای این دسته از کودکان ، تنفس سخت است و بسیاری از آن ها درگیر گرفتگی بینی می شوند.

برای درمان این دسته از کودکان ، معمولاً از دارو های خاصی در مجاری بینی یا اسپری استفاده می شود تا کمکی به بهبود تنفس و کاهش ورم بینی باشد. البته از این روش ، برای موارد جزئی استفاده می شود و در صورتیکه موارد شدید باشند ، بایستی اقدام به جراحی کرد.

علت ایجاد انحراف بینی

انحراف بینی ممکن است به دلیل عوامل وراثتی و یا به علت وارد شدن ضربه به بینی ایجاد شود. در برخی شرایط ممکن است به دلیل اختلالات ژنتیکی بینی به صورت نامتقارن شروع به رشد کند و در طی همین اختلال در پوست و غضروف بینی و تیغه میانی بینی هماهنگی ایجاد نشود ؛ در نهایت تیغه بینی دچار انحراف خواهد شد. وارد شدن ضربه نیز ، یکی از علت های مهم به وجود آمدن انحراف بینی است به ویژه اگر این ضربه در دوران کودکی و یا حین تولد به بینی وارد شده باشد. بررسی ها نشان می دهد ، افراد زیادی به انحراف بینی دچار هستند ، اما شدت انحراف در همه افراد یکسان نیست. تنها جراحی انحراف بینی در افرادی ضرورت پیدا می کند که میزان انحراف آن ها شدید بوده و تنفس را در آن ها با مشکل روبه رو کرده است.

آیا می توان انحراف بینی را با دارو درمان کرد ؟

ممکن است بتوان برخی مشکلاتی که به علت انحراف بینی به وجود می آید با دارو درمان کرد ، مانند سردردهایی که بیشتر افراد به دلیل انحراف بینی تجربه می کنند با دارو درمانی قابل کنترل می باشد. اما به هیچ عنوان با دارو نمی توان انحراف بینی را اصلاح و درمان نمود. برای برطرف کردن و درمان این موضوع ، حتما لازم است عمل جراحی انجام شود.

هزینه جراحی انحراف بینی

هزینه نهایی عمل انحراف بینی با توجه به عوامل زیادی تعیین می شود که در ادامه به آن ها اشاره شده است :

  • میزان انحراف بینی
  • آزمایش
  • هزینه کلینیک یا بیمارستان
  • هزینه جراح و تیم پزشکی
  • تجهیزات پزشکی و داروی بیهوشی

آیا جراحی انحراف بینی تحت پوشش بیمه قرار دارد ؟

جراحی انحراف بینی نوعی عمل درمانی محسوب می شود ؛ به همین علت ، اگر انجام این عمل با جراحی زیبایی بینی همراه نباشد ، بیمه هزینه های مربوط به درمان را پرداخت خواهد کرد.

روش های تشخیص انحراف بینی

این عارضه در بیشتر موارد به راحتی با معاینه توسط بهترین متخصص گوش و حلق و بینی شهرکرد قابل تشخیص است. در شرایطی که تشخیص امکان پذیر نباشد ، ممکن است پزشک از آندوسکوپ برای تشخیص این مشکل استفاده کند. آندوسکوپ این امکان را به پزشک می دهد تا با دقت تیغه بینی را بررسی کند. در برخی موارد نیز برای تشخیص قطعی ، جراح از تصاویر سی تی اسکن استفاده می کند.

درمان مشکلات ناشی از انحراف بینی

در مواردی که انحراف بینی شدید نباشد ، می توان با مصرف برخی داروها نظیر اسپری های استروئیدی بینی ، آنتی هیستامین و داروهای ضد آلرژی عوارض و مشکلات ناشی از گرفتگی بینی را کنترل کرد. اما در موارد شدید ، انحراف بینی اینگونه درمان ها قطعی و کافی نبوده و لازم است حتما بیمار تحت عمل جراحی سپتوپلاستی قرار بگیرد. همچنین لازم به ذکر است که تبلیغاتی مبنی بر درمان های خانگی انحراف بینی و یا از طریق لیزر پشتوانه علمی نداشته و امکان پذیر نیست.

تورم و خونریزی بعد از جراحی انحراف بینی تا چه مدت ادامه دارد ؟

در صورتی که این عمل به تنهایی انجام شود ، میزان خونریزی و تورم بعد از عمل کم است. اما در شرایطی که همزمان با جراحی انحراف بینی ، عمل زیبایی نیز انجام شود ، فرد تورم و خونریزی بیشتری را تجربه می کند که اغلب یک الی دو هفته بعد از عمل نیز ادامه دارد و بعد از آن به مرور برطرف خواهد شد.

آیا می توان جراحی سپتوپلاستی را همزمان با رینوپلاستی انجام داد؟

به جراحی همزمان عمل زیبایی بینی همراه با انحراف بینی ، سپتورینوپلاستی گفته می شود. هدف اصلی جراح بینی خوب در شهرکرد دکتر فریدنی ، در این پروسه بهبود مشکلات تنفسی بوده که پس از آن به ایرادات ظاهری بینی زیبا جو می پردازد. طی این جراحی ، غضروف در محل مناسب خود قرار گرفته که مشکلات تنفسی بهبود پیدا می کند و سپس هر گونه مشکلات موجود در ساختار و ظاهر بینی بر طرف می شود.

آیا می توان از انحراف بینی جلوگیری کرد ؟

در مواردی که این عارضه مادرزادی نباشد ، برای جلوگیری از بروز این مشکل لازم است از وارد شدن هرگونه ضربه به بینی جلوگیری نمایید. برای مثال بستن کمربند ایمنی در هنگام استفاده از وسیله نقلیه ، استفاده از کلاه و وسایل حفاظتی در هنگام انجام ورزش می تواند از صدمه دیدن بینی پیشگیری نماید.

آیا کسی که دچار سینوزیت است ، انحراف بینی دارد ؟

بررسی ها نشان می دهد انحراف بینی به تنهایی نمی تواند منجر به ایجاد سینوزیت شود. بنابراین ، هر شخصی که دچار سینوزیت است ، لزوما انحراف بینی ندارد. اما ممکن است افرادی که از سینوزیت رنج می برند و همزمان انحراف بینی نیز دارند ، به دلیل اختلال هایی که کج بودن تیغه سپتوم در تنفس ایجاد می کند ، دردهای سینوزیتی این افراد شدت بیشتری داشته باشد.

آیا دلیل سر درد های مزمن انحراف بینی است ؟

بهتر است افرادی که از سردردهای مزمن رنج می برند ، ابتدا به دنبال منشا اصلی دردهای خود باشند. افرادی که به انحراف بینی مبتلا هستند ، اغلب سردردهای شدیدتری را تجربه می کنند ، اما نمی توان گفت انحراف بینی به صورت قطعی دلیل سر دردهای مزمن است.