با توجه به اینکه شکل و فرم نهایی بینی پس از جراحی بینی ، حدود یکسال زمان می برد تا مشخص شود؛ مراقبت از آن بعد از عمل ، بسیار حائز اهمیت است و می تواند نتیجه نهایی را تحت تأثیر قرار دهد. از همین رو به تعدادی از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی که مورد تایید دکتر اکرم فریدنی ، بهترین جراح بینی شهرکرد هستند اشاره کرده ایم. پیشنهاد می شود نتیجه جراحی را در دو هفته اول ارزیابی نکنید زیرا بینی و زیر چشم کبود و متورم هستند و نتیجه اصلی را نمایان نمی کنند.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر فریدنی

 

دستورالعمل های اصلی مراقبت های بعد از رینوپلاستی

از جمله موثرترین مراقبت های بعد از جراحی بینی که توسط دکتر فریدنی ، بهترین جراح زیبایی بینی شهرکرد دکتر فریدنی بیان شده است ، عبارتند از :

حالت بدن: لازم است که سر بالاتر از بدن و روی بالشت قرار گیرد. از خوابیدن به روی پهلو و شکم امتناع کنید و فقط روی کمر دراز بکشید. این روند آبریزش بینی را بهبود می بخشد و از افزایش ورم جلوگیری می کند.

مراقبت از بخیه ها و پانسمان: از خیس شدن پانسمان جلوگیری کنید. بدین منظور به جای استحمام کامل می توانید تنها بدن خود را شستشو دهید. پس از باز کردن پانسمان توسط پزشک ، باید به خوبی و با دقت از ساختار بینی محافظت شود. از مکان هایی که احتمال وارد شدن آسیب فیزیکی به بینی را افزایش می دهند ، دوری کنید. سعی کنید لباس و پیراهن های دکمه دار بپوشید.

اجتناب از هرگونه کشش و فشار به بینی و ماهیچه های اطراف آن : در چند روز ابتدایی و در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، از کشیدن و فشردن بینی خود بپرهیزید. سر خود را کج نکنید و از تکان دادن بیش از حد آن پرهیز کنید. همچنین باید مراقب نحوه غذا خوردن خود باشید و از خوراکی های حاوی سلولز ( مانند سبزیجات) که مانع یبوست می شوند ، استفاده کنید.

مصرف داروها طبق تجویز پزشک: دارو های مسکن ، آنتی بیوتیک و ضد تهوع را بنا به دستور جراح بینی خوب دکتر اکرم فریدنی در شهرکرد ، مصرف کنید. 2-3 روز اول با تب و خستگی همراه است پس بهتر است که در این مدت استراحت کنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب: پس از رینوپلاستی به مدت یک سال باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. زیرا بعد از جراحی ساختار و پوست بینی حساس می شود؛ بنابراین برای جلوگیری از تغییر رنگ پوست و آفتاب سوختگی پیشنهاد می شود که از کرم ضد آفتاب استفاده شود.

تمیز کردن بینی: به مدت چندین هفته در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، باید بینی خود را به طور منظم با استفاده از پماد آنتی باکتریال و هیدروژن پراکسید تمیز کنید. این روند به بهبود جراحت های درون بینی به خصوص پس از انجام رینوپلاستی باز ، کمک می کند.

چه زمانی می توانم از لوازم آرایش و محصولات مراقبت های پوستی استفاده کنم ؟

به هنگام مراقبت های بعد از جراحی بینی ، پس از یک هفته که گچ بینی خود را باز کردید همچنین در صورت تأیید بهترین دکتر بینی ، می توانید از لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده کنید و روتین مراقبت پوستی خود را ادامه دهید.

چه مدتی پس از انجام رینوپلاستی می توانم از عینک استفاده کنم ؟

تا سه ماه پس از جراحی از عینک های طبی و آفتابی استفاده نکنید زیرا به بینی فشار وارد می کنند و ممکن است ساختار بینی را تغییر دهند. پس از گذشت دوره مراقبت های بعد از جراحی بینی و با تأیید پزشک می توانید از عینک استفاده کنید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر فریدنی

 

انجام چه مواردی در مراقبت های بعد از عمل بینی ضروری است؟

  1. سعی کنید هر چند وقت یک بار برای بررسی کامل روند بهبودی به پزشک مراجعه کنید.
  2. در صورت احساس گرفتگی در حفره های بینی ، سعی کنید هوا را با شدت زیادی بالا نکشید.
  3. در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، از دستکاری کردن و یا فشار وارد کردن به دماغ خود ، خودداری کنید.
  4. تا زمان بهبودی کامل از برداشت پانسمان و یا خیس کردن ان بپرهیزید و به خوبی از پانسمان مراقبت کنید.
  5. به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب های احتمالی به بینی تان از قرار گرفتن در محیط های شلوغ خودداری کنید.
  6. خون های خشک و باقی مانده در اطراف دماغ خود را با استفاده از هیدروژن پراکسید و یا آب اکسیژنه به آرامی تمیز کنید.
  7. محل برش و بخیه های دماغ خود را با استفاده از پماد هایی مانند وازلین ، هیدروژن پراکسید و غیره مرطوب و ضد عفونی کنید.

پرداختن به کار و فعالیت های فیزیکی پس از رینوپلاستی

درصورت خفیف بودن اثرات پس از عمل و رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی ، بعد از یک هفته می توانید مشغول به کار شوید. اگر میزان ورم و کبودی بینی و زیر چشم و دیگر عوارض شدید باشند ، بهتر است چند هفته دیگر نیز استراحت کنید. حداقل به مدت دو هفته از انجام فعالیت های سنگین امتناع کنید. پس از رینوپلاستی به مدت 2 تا 4 هفته از انجام هرگونه فعالیت ورزشی خودداری کنید.

استحمام ، سونا و سولاریوم در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • به مدت دو ماه پس از عمل از رفتن به ساحل و سولاریوم خودداری کنید.
  • در روزها و هفته ابتدایی لازم است از هرگونه پروسه ای که با تغییر زیاد دما همراه است ، اجتناب کنید. همچنین در این مدت از استحمام ، رفتن به سونا و استخر آب گرم بپرهیزید.

تغذیه

استفاده از موادغذایی در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، که حاوی فیبر زیادی می باشند نظیر سبزیجات و میوه ها و انواع ویتامین ها را در برنامه روزانه خود فراموش نکنید. تا مدتی که در مراحل بهبودی قرار دارید از استفاده از غذاهایی نظیر فست فودها و سدیم به دلیل اینکه موجب تورم در بینی تان خواهند شد خودداری کنید. به مقدار زیاد آب آشامیدنی بنوشید و بدنتان را هیدراته نگه دارید . آبمیوه های مانند آب آناناس و آب کرفس می تواند در روند بهبودی تان تاثیر بسیار خوبی داشته باشد.

چسب زدن به بینی

بعد از اینکه یک هفته از جراحی بینی و مراقبت های بعد از جراحی بینی گذشت ، باید به مطب پزشک مراجعه کنید تا بخیه ها را بکشد و گچ یا آتل را بردارد ، بعد از انجام این کار او به بینی تان چسب خواهد زد.چسب زدن می تواند در کاهش تورم و کبودی نقش پررنگی داشته باشد. چسب زدن را به خوبی یاد بگیرید و این سوال را از پزشک خود بپرسید که چه مدت زمانی نیاز دارید که به بینی تان چسب بزنید.

نکات عمومی

  • پوشیدن لباسهایی راحت که به آسانی قابل تعویض می باشند نکته بسیار مهمی است که باید رعایت کنید.
  • در صورتی که بعد از انجام جراحی بینی در شهرکرد توسط بهترین جراح بینی دکتر فریدنی ، نیاز به سفر هوایی دارید ، چند روزی تا زمان بهبودی مختصر این کار را به تاخیر بیاندازید.زیرا تغییر فشار می تواند باعث ایجاد تورم و خونریزی در بینی تان شود.
  • از انجام دادن ورزش هایی نظیر بسکتبال و والیبال و غیره تا مدتی صرفه نظر کنید ،در صورت برخورد توپ با بینی تان ممکن است دچار عوارض شدیدی شود.
  • توصیه می شود در هنگام رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی ، از آشامیدن هرگونه نوشیدنی با نی تا مدتی خودداری کنید.

از مصرف دخانیات خودداری کنید

مصرف دخانیات همواره می تواند بر سلامتی افراد تاثیرات منفی و مخربی بگذارد ، در نتیجه جراح بینی خوب و حاذق دکتر فریدنی در شهرکرد ، در مراقبت های بعد از جراحی  بینی و بعد از رینوپلاستی توصیه می کند تا زیبا جویان از مصرف آن ها خودداری کنند. بهتر است بدانید که در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، مصرف دخانیات و نیکوتین در جریان خون اختلال ایجاد کرده و روند بهبودی محل برش را نیز دچار مشکل می کند.

از قرار گرفتن در محیط های گرم خودداری کنید

در مرحله مراقبت های بعد از جراحی  بینی ، حمام آب گرم ، سونا و جکوزی و حتی مصرف مواد غذایی بسیار گرم به علت تاثیرات منفی بسیار بر ساختار بینی و افزایش تورم و کبودی ، بهتر است تا بهبودی نسبی مورد استفاده قرار گرفته نشود. در نتیجه به هنگام استحمام تنها با آب ولرم رو به سرد یا هم دما با محیط را استفاده کنید.

به مقدار کافی استراحت کنید

طی جراحی رینوپلاستی بدن افراد انرژی بسیار زیادی را مصرف خواهد کرد که نیازمند استراحت و ذخیره انرژی لازم جهت گذراندن دوره نقاهت می باشد. در نتیجه جراح توصیه می کند تا در مراقبت های بعد از جراحی  بینی زیبا جویان به مقدار کافی استراحت کنند و به مدت یک الی دو هفته از انجام هر گونه فعالیت غیر ضروری بپر هیزند.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر فریدنی

افراد چند روز بعد از عمل بینی می توانند رابطه جنسی داشته باشند؟

همانطور که می دانید انجام برخی فعالیت ها می تواند سبب بروز آسیب و وارد شدن فشار به ساختار استخوانی بینی شود ، در نتیجه انجام فعالیت هایی همچون بر قراری رابطه جنسی که با ایجاد فشار و احتمال وارد شدن اسیب به بینی همراه باشد ، تا بهبودی کامل و یک الی دو ماه بعد از رینوپلاستی ممنوع می باشد.

نکات تکمیلی مراقبت های بعد از رینوپلاستی

دکتر فریدنی ، بهترین جراح پلاستیک بینی و صورت در شهرکرد دکتر اکرم فریدنی ، در راستای مراقبت های بعد از جراحی بینی به موارد زیر نیز توصیه می کند :

  1. به آرامی صورت خود را بشویید.
  2. از لمس و مالش بینی پرهیز کنید.
  3. دندان ها را به آرامی مسواک کنید.
  4. در مکان های آلوده و پر از گرد و غبار قرار نگیرید.
  5. حداقل تا یک ماه استعمال دخانیات را متوقف کنید.
  6. به مدت سه هفته نوشیدنی الکلی مصرف نکنید.
  7. هیچ وسیله ای را به منظور تمیز کردن ، وارد بینی نکنید.
  8. پیشنهاد می شود به مدت یک تا دو هفته رانندگی نکنید.
  9. از افرادی که درگیر بیماری های واگیر دار هستند دوری کنید.
  10. بیش از حد نخندید و حالت ماهیچه های صورت خود را تغییر ندهید.
  11. اگر نتوانستید عطسه خود را کنترل کنید ، دهان خود را باز بگذارید تا از طریق آن خارج شود.
  12. به منظور کاهش ورم و کبودی در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، از کمپرس یخ استفاده کنید.
  13. در صورت داشتن درد در ناحیه بینی و سردرد می توانید از داروهای مسکن طبق دستور پزشک استفاده کنید.
  14. آسپرین ، ایبوپروفن و دیگر داروهایی که سبب رقیق شدن خون می شوند استفاده نکنید؛ زیرا خونریزی بینی را افزایش می دهند.
  15. می توانید از ماسک مخصوص صورت و بینی استفاده کنید که احتمال صدمه رسیدن به بینی را کاهش می دهد و به شکل گیری بهتر آن کمک می کند.

چگونه بینی خود را شست و شو دهیم؟

از جمله موارد حائز اهمیت در دوره مراقبت های بعد از جراحی بینی ، نحوه شست و شوی دماغ نیز می باشد. به توصیه پزشک خوب دکتر فریدنی در شهرکرد ، زیبا جو در ابتدا باید با استفاده از قطره های مخصوص بینی خود را بشوید و سپس بعد از گذشته یک هفته و خارج کردن اسپلینت از داخل حفره های بینی ، با استفاده از سرم و یا آب نمک بینی خود را به خوبی شست و شو دهد.

در صورت بروز چه عواملی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر در دوره مراقبت های بعد از جراحی بینی ، شاهد هر یک از موارد زیر شدید فورا آن را به پزشک خود اطلاع دهید.

  • افزایش کبودی و ورم.
  • تداوم التهاب و تورم.
  • ترشح زرد یا سبز رنگ از جراحت ها.
  • خونریزی بدون توقف از جراحت ها.
  • بروز حساسیت نسبت به داروهای مصرفی.
  • افزایش قرمزی در اطراف برش ها و جراحت های ناشی از جراحی.
  • احساس درد شدید که با مصرف داروهای مسکن ، تسکین نیافته است.

بعد از عمل رینوپلاستی  مراقب عطسه و سرفه های خود باشید

با توجه به مراقبت های بعد از جراحی بینی ، زیبا جو احساس گرفتگی شدیدی در بینی خود خواهد داشت. این گرفتگی به طور طبیعی بر اثر تورم بافت ها به وجود خواهند آمد. به همین علت برای تخلیه بینی خود هر گز فین نکنید و به هنگام عطسه و یا سرفه دهان خود را باز کنید تا فشاری بر روی بینی شما وارد نشود.