یکی از جراحی های زیبایی موثر در زیباتر شدن چشم ها و ظاهر افراد عمل افتادگی پلک می باشد. عوامل مختلفی در افتادگی پلک تاثیر گذار است، که با جراحی پلک می توان آن را رفع کرد. اما نکته ای که باید به آن بسیار توجه کنید، مراقبت های بعد از جراحی پلک بوده که در نتیجه نهایی و ماندگاری عمل افتادگی پلک بسیار تاثیر گذار است. برای اشنایی با تمامی موارد ضروری در مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی مقاله دکتر اکرم فریدنی را مطالعه کنید.

مراقبت های بعد از جراحی پلک

جراحی افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک ها می تواند به علت افزایش سن، وراثت و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، ابتلا به بیماری تیروئید و غیره باشد. این جراحی به منظور زیبا و جوان تر شدن ظاهر، چشم و پوست بالا و پایین پلک ها، با برداشتن چربی پوست و کاهش پف بالای و پایین چشم ها و جوان تر شدن چهره انجام می شود. حتی می تواند به علت برداشته شدن سنگینی پوست بالای پلک از روی چشم، بینایی افراد را افزایش دهد.

مراقبت های بعد از جراحی پلک به چه منظور انجام می شود؟

• کاهش پف و تورم زیر چشم
  • بهبود سریع محل برش و کاهش کبودی
  • رفع هر گونه اختلال بینایی ناشی از جراحی
  • جلوگیری از عوارض خطرناک مانند خونریزی چشم
  • داشتن نتیجه ای مطلوب و رضایت بخش برای بیمار

مراقبت های بعد از جراحی پلک در  شهرکرد

داروهای توصیه شده : بعد از عمل پلک اگر احساس درد شدید داشته باشید می توانید با استفاده از داروهای مسکن تجویز شده توسط بهترین جراح پلک در شهرکرد آن را تسکین دهید. گاهی اوقات هم ممکن است بیماران دچار کشیدگی پوست شوند، که یکی از عوارض شایع این عمل بوده و با استفاده از پماد در مراقبت های بعد از جراحی پلک می توان آن را چرب کرد تا از کشیدگی آن کاسته شود. برای جلوگیری از عفونت، پزشک از قبل برای بیمار داروهای آنتی بیوتیک موضعی تجویز کرده، تا از بروز عفونت جلوگیری شود. سوزش، خارش و خشکی چشم ها تنها با قطره هایی مناسب و قطره اشک مصنوعی می تواند مشکلات افراد بعد از عمل پلک را برطرف کند. تمامی این موارد با دستور پزشک برای بیماران بعد از جراحی بلفاروپلاستی تجویز خواهد شد.

محل برش پلک : در این روش زیبایی باید مراقبت های بعد از جراحی پلک را جدی گرفته و از کرم های بهبود دهنده محل زخم استفاده کرد، تا بعد از پایان دوره نقاهت محل جراحی بر روی پوست شما باقی نماند. در دوره نقاهت عوامل بسیاری می تواند سبب خونریزی و یا باز شدن بخیه ها شود، بهتر است توجه تان به مراقبت از پلک ها بسیار زیاد باشد.

کبودی اطراف چشم : بعد از عمل پلک، بلافاصله و چند روز اطراف چشم شما کبود خواهد شد. برای کاهش کبودی و تورم موجود، از کمپرس های آب سرد به مدت 15 دقیقه هر چند ساعت یکبار استفاده کنید.

استراحت : وجود هرگونه تاری دید، اشک ریزش احساس ناراحتی به هنگام بسته شدن چشم ها و غیره بسیار شایع بوده و با گذشت زمان و استراحت کافی بهبود می یابد. استراحت در بهبود تورم و افزایش روند بهبودی پلک و پوست اطراف آن موثر است. در مواقع استراحت بهتر است به پشت دراز بکشید، و چند بالش را برای قرار گرفتن سر به سمت بالا و زاویه 45 درجه زیر سر خود قرار دهید.

شروع فعالیت های روزانه : در روند مراقبت های بعد از جراحی پلک بهتر است تا یک هفته از فعالیت و ورزش های سنگین، بلند کردن اجسام با وزن زیاد، خم کردن سر و نگاه کردن به تلوزیون، خواندن کتاب و روزنامه در هفته اول خودداری کنید. اما پیاده روی روشی خوب برای انجام به مرور فعالیت های روزمره بوده و می توانید از آن بهره ببرید.

عطسه و سرفه : اگر هرگونه علائم بیماری و یا سرماخورگی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. عطسه و سرفه داشتن حالت تهوع و استفراغ می تواند باعث افزایش فشار خون و در نتیجه خونریزی محل جراحی شود.

آرایش چشم : هرگونه آرایش چشم بعد از اتمام دوره نقاهت و با دستور پزشکان در شهرکرد جایز بوده و در غیر این صورت نمی توانید از مواد آرایشی برای چشم های خود استفاده کنید. البته استفاده از کرم های ضد آفتاب برای نواحی دیگر صورت اشکالی نخواهد داشت.

عینک آفتابی : با استفاده از عینک های آفتابی تیره در مراقبت های بعد از جراحی پلک به علت حساس شدن چشم ها، می توانید از آن ها در برابر اشعه مضر خورشید محافظت کنید.

حمام : با رعایت مراقبت های بعد از جراحی پلک بهتر است تا مدت مشخص شده توسط بهترین جراح پلک شهرکرد، فقط قسمت های گردن به پایین را بشویید و بعد از سه روز با استفاده از یک پنبه خیس به آرامی تنها زیر چشم ها شسته شود. توجه داشته باشید در این دوره نقاهت از شوینده های موی سر ملایم استفاده کنید تا اسیبی به چشم ها وارد نشود.

ماساژ چشم : دو هفته اول جراحی از ماساژ و یا دست زدن به چشم ها جدا خودداری کنید. ماساژ دادن چشم در عفونت، خونریزی و باز شدن بخیه های بسیار موثر است.

لنز : استفاده از هرگونه لنز به منظور زیبایی و یا طبی برای این دسته از بیماران ممنوع بوده، اما استفاده از عینک های آفتابی و یا طبی مشکلی ندارد.

فشار وارده به چشم : از هرکاری که می تواند در وارد شدن فشار به چشم ها تاثیر بگذارد، جدا خودداری کرده و استراحت کنید.

مراقبت های بعد از جراحی پلک و رفع ورم

معمولاً 48 ساعت تا 72 ساعت بعد از عمل ، ورم شدیدی را تجربه خواهید کرد که ناشی از دستکاری های انجام شده در نواحی تحت عمل است. عمل باعث حساسیت پوست پلک های بالا و پایین شده و ورم ایجاد می شود. اکثراً پس از گذشت یک هفته ، بخش زیادی از ورم و التهاب فروکش می کند و بمرور بهتر می شود. پس از چند هفته ، پلک کمی به حالت طبیعی در می آید ولی توجه داشته باشید رعایت نکات مراقبتی درست و به جا ، تاثیرات شگرفی در تسریع بهبودی خواهد داشت.

مراقبت های بعد از جراحی پلک و استفاده از کمپرس سرد

تورم باعث می شود در خواب و استراحت خود اختلال داشته باشید و برای حل این مشکل می توانید از کمپرس سرد در ناحیه جراحی شده بهره ببرید. البته کمپرس سرد را طبق دستور پزشکتان استفاده نمایید.

بالاتر قرار دادن سر در مراقبت های بعد از جراحی پلک

بطور طبیعی ، افزایش جریان خون در نواحی عمل شده دلیل اصلی ورم ، تورم و کبودی هستند ، ولی این قضیه زمانی آزار دهنده می شود که زمان بهبودی زیاد شود. بنابراین ، هنگام استراحت سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید و به پشت بخوابید. برای این کار می توانید از چند بالش استفاده کنید تا مایعات در نواحی ملتهب جمع نشوند و به آهستگی تخلیه شوند.

رژیم غذایی مناسب در مراقبت های بعد از جراحی پلک

درصورت مصرف غذاهای سالم ، سبک ، مقوی و آب به مقدار کافی ، می توانید روند بهبودی را جلو بیندازید. از مصرف نمک ، سدیم و مواد غذایی فراوری شده مثل کنسرو ، سوسیس و کالباس و غیره خودداری کنید ، چون باعث حفظ مایعات در بدن و در نهایت افزایش ورم می شوند.

رژیم غذایی بعد از جراحی بلفاروپلاستی

پس از عمل در مراقبت های بعد از جراحی پلک توصیه می شود، افراد از مقادیر بسیاری نوشیدنی و مواد غذایی نرم و آبکی به دلیل رفع کم آبی بدن استفاده کنند. مصرف پروتئین، سبزیجات و آب تا دوره بهبودی کامل بسیار برای این افراد مفید است.

استراحت یکی از مهم ترین اقدامات بعد از جراحی پلک !

طی پروسه جراحی زیبایی پلک ها و در مراقبت های بعد از جراحی پلک انرژیِ بسیار زیادی از بدن شما گرفته خواهد شد ، که این موضع سبب ضعف و احساس خواب آلودگی در شما عزیزان می شود. درست است که برای باز گرداندن انرژی ، افراد نیازمند استراحت می باشند ، اما نیاز است در برخی مواقع افراد آهسته راه بروند و فعالیت هایی آرام را نیز انجام دهند ، که می تواند در روند بهبودی به زیبا جویان کمک کند.  اما باید بدانید که استراحت نیز اصول بخصوص خود را دارد که رعایت آن نتایج مطلوبی را به همراه دارد ، از جمله این اصول ها می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

• از خوابیدن و استراحت کردن به پهلو بپرهیزید.
  • به مدت یک الی دو روز بعد از جراحی پلک ها و ترخیص شدن از بیمارستان ، به خوبی استراحت کنید و سر خود را بالا تر از سطح بدنتان قرار دهید.
  • توصیه می شود میان سر و قفسه سینه خود یک زاویه 30 الی 35 درجه وجود داشته باشد ، تا خون به درستی جریان پیدا کند.

عدم رعایت اقدامات بعد از بلفاروپلاستی چه عوارضی خواهد داشت؟

در هر لحظه ممکن است با عدم توجه به مراقبت های بعد از جراحی پلک بیماران دچار عوارضی مانند: تورم و کبودی شدید، تب بالا و بی حسی، بی حرکتی پلک، خونریزی محل برش و خارج شدن ترشحات از محل جراحی، تنگی نفس و سردرد، حساسیت به قطره و غیره شوند.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر در مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی به پزشک مراجعه کنید !

در صورتی که شما زیبا جویان عزیز مراقبت های بعد از جراحی پلک را یک به یک و به خوبی رعایت کنید ، هیچ عارضه ای در این دوره شما را تهدید نخواهد کرد و شما دوره نقاهت خود را به راحتی و با نتیجه ای عالی سپری می کنید. اما در صورتی که در این بازه با عوارضی همچون موارد زیر رو به رو شدید فورا آن را به پزشک اطلاع دهید.

1. در صورت عدم بهبودی کبودی و تورم و افزایش آن ها به مرور
  2. در صورت احساس درد بسیار زیاد و بدون بهبودی
  3. اگر با مصرف دارو و قطره های چشم دچار آلرژی یا تهوع و غیره می شوید
  4. در صورت ابتلا به تب بالای 38 درجه
  5. در صورت خارج شدن ترشحات زرد ، سبز یا ترشحاتی با بوی نامطبوع
  6. بروز خونریزی از محل جراحی بدون آن که بتوان ان را کنترل کرد
  7. در صورتی که دچار بی حسی و بی حرکتی در محل جراحی شده اید
  8. در صورت ابتلا به مشکلات تنفسی

چگونه چشم ها را بعد از بلفاروپلاستی شستشو دهیم ؟

از مهم ترین و حساس ترین روش مراقبت های بعد از جراحی پلک شست و شوی آن ها می باشد. در هفته اول با استفاده از سرم فیزیولوژیک می توان، چشم ها را شست و شو داد، توصیه می شود این کار را به طور مرتب در طول یک هفته اول انجام دهید. استفاده از ابزار های استریل و سرم مناسب ضروری بوده و در صورتی که بیمار دسترسی به این سرم ندارد می تواند، با استفاده از آب جوش سرد شده و نمک این سرم را بسازد. حال برای شست و شوی چشم بعد از اماده شدن سرم، ابتدا باید دست های خود را بخوبی بشویید، بصورت نیمه نشسته قرار گرفته و بانداژ چشم را بردارید، گاز استریل را به سرم آغشته کرده و به آرامی بر روی پلک ها بگذارید. همچنان تمامی نواحی چشم را پاک کنید. از ورود سرم به چشم خودداری کرده و در اخر از یک بانداژ تمیز و استریل برای قرار دادن بر روی پلک استفاده کنید.

چه زمانی برای کشیدن بخیه های پلک مناسب است؟

بعد از گذشت یک هفته الی ده روز بعد از جراحی با رعایت کامل تمامی شیوه های مراقبتی بعد از عمل پلک و بهبود محل جراحی می توانید، برای کشیدن بخیه ها به بهترین جراح پلک در شهرکرد مراجعه کنید. همچنین ویتامین E می تواند در بهبود محل بخیه بسیار موثر باشد.

نحوه استفاده از قطره های چشم بعد از عمل افتادگی پلک

در مراقبت های بعد از جراحی پلک استفاده از قطره اشک مصنوعی به مدت سه روز بعد از عمل زیبایی پلک، برای جلوگیری از خشکی و تاری دید در بیماران ضروری می باشد. برای استفاده از این قطره لازم است در مرحله اول دست های خود را شسته و ضد عفونی کنید. توجه داشته باشید که نوک قطره با چشم بیمار برخورد نداشته باشد.حال افرادی که پلک بالای خود را عمل کرده اند، به آرامی پلک پایینی را به سمت پایین کشیده، و به بالا نگاه کنند سپس قطره را داخل چشم هایشان بریزید.
بیمارانی که پلک پایینی خود را عمل کرده اند، به آرامی پلک بالا را به سمت بالا کشیده و سپس قطره را به داخل چشم هایشان بریزید.

آیا جراحی بلفاروپلاستی می تواند قابل برگشت باشد؟

هرچه سن افزایش می یابد پوست افراد شل و افتاده تر خواهد شد، و در افتادگی پلک ها هم تاثیر خواهد گذاشت. اما اگر مراقبت های بعد از جراحی پلک طبق دستور پزشک و به طور اصولی و دقیق انجام شود، می توان از برگشت پذیری آن جلوگیری کرد.