عارضه پولیپ بینی، توده و یا ورم هایی خوش خیم و بدون درد می باشند،که بر اثر عواملی همچون عفونت، آلرژی و آسم به وجود می آید. این توده ها به رنگ صورتی، خاکستری و متمایل به زرد هستند، که در حفره بینی و یا داخل سینوس ها رشد می کنند. هرچه این توده به مرور زمان و به علت های مختلف رشد کند، تنفس برای بیمار سخت خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عارضه پولیپ و روش های درمانی آن بهتر است، مقاله بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در شهرکرد دکتر اکرم فریدنی را مطالعه کنید.

پولیپ بینی

کدام دسته از افراد بیشتر به این عارضه مبتلا می شوند؟

افراد میانسال: پولیپ بینی به طور کلی در میانسالان و افراد بالای 40 سال بسیار دیده می شود.

بانوان: جالب است بدانید که ابتلا به این عارضه در خانم ها بیشتر از آقایان می باشد.

علائم پولیپ در بینی چگونه است؟

• انسداد بینی
  • احساس خفگی
  • عدم تنفس از بینی
  • سر درد هایی دائمی
  • خرناس به هنگام خواب
  • عفونت داخل سینوس ها
  • ترشح مکرر و آبریزش بینی
  • وجود درد، در سر و صورت افراد
  • وارد شدن فشار به صورت و پیشانی

چه عواملی در ابتلا به پولیپ بینی موثر است؟

طبق فرمایشات بهترین جراح بینی شهرکرد ، عفونت های سینوسی مزمن، آلرژی و بیماری فیبروز کیستیک، حساسیت به آسپرین و غیره می تواند از جمله عوامل موثر در ابتلا افراد به پولیپ باشد.

در صورت مشاهده چه علائمی فورا به پزشک مراجعه شود؟

• وجود تب بالا با وجود پولیپ بینی
  • تشدید ناگهانی تمامی علائم بیماری
  • وجود التهاب و پف در اطراف چشم ها
  • به وجود آمدن دردی شدید در سر و صورت افراد
  • بروز مشکلات حاد تنفسی و عدم تنفس راحت بیمار

روش های تشخیص پولیپ در شهرکرد

در مراجعه اول، ابتدا پزشک سوالاتی درباره نحوه تنفس، آبریزش بینی و علائم این عارضه از شما می پرسد، و در صورت عدم پولیپ بینی تشخیص توصیه می کند برخی از آزمایشات و عکس برداری ها نیز انجام شود.

آندوسکپی: این روش با استفاده از یک دوربین بسیار ریز که به داخل بینی فرستاده می شود، تمامی جزئیات داخل بینی و پولیپ را به خوبی نشان می دهد.

پرتونگاری: تصویر بدست آمده از پرتونگاری، اندازه دقیق، محل قرار گیری توده و میزان التهابات موجود در بینی را مشخص خواهد کرد.

تست فیبروز کیستیک: در صورت نیاز به تشخیص پولیپ بینی کودکان از تست فیبروز کیستیک نیز استفاده می شود. در این فرایند بهترین دکتر گوش و حلق و بینی در شهرکرد دکتر فریدنی ، یک تست عرق غیر تهاجمی که تعیین کننده میزان شوری عرق کودک می باشد را مورد بررسی قرار میدهد.

تست آلرژی: پزشک با ایجاد یک خراش کوچک بر روی پوست بیمار، قطره هایی از مواد بروز آلرژی به پوست را بر روی ساعد و یا پوست تحتانی کمر فرد قرار می دهند. سپس  تغییرات ناشی از واکنش آلرژیک را در پوست شما مشاهده خواهد کرد.

عوارض ناشی از پولیپ چیست؟

آپنه: بیمار در زمان خواب دچار قطعی تنفس برای مدت زمان کوتاهی خواهد شد، این حالت می تواند چند بار در طول استراحت بیمار رخ دهد.

تشدید آسم: در صورت وجود پولیپ بینی و سینوزیت افراد مبتلا به آسم شدیدی خواهند شد.

عفونت های سینوسی: التهابات مزمن در سینوس می تواند، در بروز عفونت شدید موثر باشد.

ویتامین: کمبود ویتامین D از جمله علل بروز آلرژی و پولیپ  می باشد.

حساسیت: این دسته از افراد به برخی از داروها مانند آسپرین و مواردی همچون برخی قارچ های معلق در هوا حساسیت نشان خواهند داد.

روش های درمانی پولیپ بینی در شهرکرد

قطره های استروئیدی: یکی از رایج ترین روش های درمان در صورت وجود پولیپ خوش خیم و کوچک در یک طرف و یا هر دو طرف بینی، پزشک اسپری یا قطره استروئیدی را به بیمار توصیه می کند.

نکته: توجه داشته باشید، که مصرف خود سرانه  اسپری های درمان پولیپ بینی، بدون اطلاع پزشک می تواند سبب بروز، خونریزی، سردرد و گلو درد در بیمار شود.

قرص استروئیدی: در صورتی که بیمار دچار نوع شدیدی از پولیپ باشد و تورم آن افزایش یابد پزشک قرص های استروئیدی را به منظور کنترل و کاهش رشد این توده ها تجویز می کند.

دارو های دیگر: در مواقعی که بیماری های زمینه ای سبب بروز این عارضه شود از دارو های ضد قارچ برای آلرژی های قارچی ، آنتی بیوتیکها و غیره نیز استفاده می شود.

پولیپکتومی: اگر مصرف چند دوره دارو تاثیری در بهبودی بیماری نداشته باشد، پزشک جراحی را به افراد توصیه می کند. در روند جراحی پولیپ بینی، توسط آندوسکوپ و ابزار های مخصوص بافت های اضافی و توده های پولیپ نیز با دقت برداشته می شود.

علت جراحی همزمان پولیپ و سینوس چیست؟

گاهی اوقات ممکن است، مشکلات موجود در سینوس و وضعیت کنونی بینی با یکدیگر دخیل باشد. بنابراین ممکن است همزمان با جراحی پولیپ بینی، جراحی اندوسکپیک سینوس و یا بالون سینوپلاستی هم انجام شود.

اندوسکپی سینوس: با بکارگیری از این روش مسیر تخلیه سینوس بازتر شده و مشکلات دیگر برطرف می شود و از تجمع مخاط در سینوس ها جلوگیری خواهد شد.

بالون سینوپلاستی: بهترین جراح بینی دکتر اکرم فریدنی در شهرکرد یک لوله به نام کاتتر را وارد مسیر تخلیه سینوس ها کرده و داخل آن را پر از باد می کند. با بکارگیری از این روش سبب باز شدن مسیر و تخلیه درست سینوس ها می شود.

می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، از نشانه های پولیپ بینی ویدئو زیرا مشاهده کنید.

مراقبت های ضروری قبل از جراحی پولیپ بینی

• در دو هفته ابتدایی بعد از جراحی به خوبی استراحت کنید.
  • داروهای تجویز شده را به موقع و با دقت بالایی مصرف کنید.
  • یک هفته از انجام فعالیت های سنگین و ورزشی بپرهیزید.
  • هرگز  دخانیات صرف نکنید و یا در معرض دود حاصل از آن قرار نگیرید.
  • در دوره نقاهت پولیپ بینی، با استفاده از سرم های مخصوص، بینی خود را شست و شو دهید.
  • از قرار گرفتن در محیط هایی با وجود دود، آلاینده ها، گرد و خاک و غیره خودداری کنید.
  • حتما به هنگام استراحت سر خود را توسط دو بالشت به سمت بالا نگه دارید، و به هنگام خواب طاق باز، بخوابید.

امکان برگشت پولیپ بعد از جراحی پولیپکتومی وجود دارد؟

بله، جراحی پولیپ بینی در بسیاری از افراد به علت عدم کنترل و درمان آسم، آلرژی و همچنین عدم توجه کافی به رعایت مراقبت های بعد از عمل برگشت پذیر خواهد بود.

آیا افراد می توانند تحت جراحی پولیپ بینی و جراحی زیبایی بینی به طور همزمان قرار بگیرند ؟

شاید برای شما زیبا جویان عزیز که به عارضه پولیپ مبتلا هستید سوال پیش آید ، که آیا می توانید تحت جراحی همزمان قرار بگیرید یا خیر ؟  باید بدانید که در صورت مراجعه به یک جراح بینی خوب و با تجربه شما می توانید تحت جراحی همزمان رینوپلاستی و پولیپ بینی قرار بگیرید ، که طی آن ساختار  خارجی بینی دچار تغییرات اساسی به منظور زیبا تر شدن چهره شده و ساختار داخلی به منظور بهبود مشکلات و اختلالات تنفسی درمان می شود.

اقدامات مراقبتی بعد از درمان پولیپ بینی

پس از انجام هر یک از روش های موثر در درمان این عارضه رعایت مراقبت های بعد از درمان پولیپ می تواند در دست یابی بیماران به نتیجه ای دلخواه تاثیر فوق العاده ای داشته باشد ، در نتیجه مواردی را که در ادامه به آن ها اشاره می شود در نظر داشته و به خوبی رعایت کنید.

1. از قرار گرفتن در محیط هایی آلوده همراه با گرد و غبار و وجود مواد آلرژی زا خودداری کنید.
  2. شما بیماران عزیز حدود 2 هفته مجاز به استفاده از دخانیات نیز نخواهید بود ، زیرا مصرف دخانیات بخصوص سیگار می تواند رگ های بینی را تنگ تر کند و سبب اختلال در جریان خون شود ، که این موضوع سبب کاهش روند بهبودی در افراد خواهد شد.
  3. از انجام هر گونه فعالیت روزمره و ورزشی که می تواند  به بینی شما فشار وارد کند  ،خودداری کنید.
  4. بعد  از عمل پولیپ بینی با استفاده از سرم های شست و شو مخصوص حفره های بینی خود را بشویید.
  5. از خم کردن سر خود در بازه های زمانی طولانی بپرهیزید زیرا موجب خونریزی خواهد شد.
  6. برای رفع کبودی و تورم های به وجود آمده از کمپرس های سرد استفاده کنید.

چگونه از این عارضه پیشگیری کنیم؟

1. توصیه می شود قبل و بعد از جراحی پولیپ به منظور پیشگیری و دائمی بودن نتیجه جراحی پولیپ، بیماران تمامی، بیماری های زمینه  خود را مانند آسم، کنترل و تا حد ممکن درمان کنند.
  2. از قرار گرفتن در محیط هایی با وجود محرک های  مخاطی مانند: دود، آلودگی هوا و دود آلاینده ها، گردو خاک و گازهای شیمیایی و غیره خودداری کنید.
  3. سعی کنید فضای خانه را برای پیشگیری از التهابات و انسداد بینی با استفاده از دستگاه های بخور، مرطوب نگه دارید.
  4. شست و شوی مرتب داخل بینی با استفاده از سرم های مخصوص و یا آب نمک، بسیار در از بین بردن انواع آلرژن ها و محرک های موثر در افزایش عوارض پولیپ بینی موثر و مفید می باشد.

هزینه مورد نیاز برای جراحی پولیپ

پولیپ بینی در شرایط گوناگون و افراد مختلف متفاوت است. همچنین موارد بسیاری مانند مهارت بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در شهرکرد دکتر فریدنی ، کلینیک مورد نظر و پوشش بیمه و غیره می تواند، در افزایش هزینه آن نیز موثر باشد. اما بهتر است بدانید، این روش به علت درمانی بودن، دارای هزینه کمتری است.

• آیا جراحی این توده عوارض دارد؟

در واقع باید بگوییم عمل نکردن پولیپ بینی با عوارض جبران ناپذیری همراه می باشد. عوارض ناشی از جراحی تنها تورم، کبودی و وجود خونریزی خفیف بوده، که بسیار طبیعی است که به مرور زمان بهبود می یابد.

• درد در صورت و سر از علائم پولیپ می باشد؟

به هنگام بزرگی بیش از اندازه و یا تعداد بسیار زیاد بافت های التهابی در حفره بینی و سینوس می تواند، سبب افزایش برخی علائم شود. که درد در صورت و سر افراد یکی از شایع ترین علائم پولیپ بینی هستند.

• آیا این نوع بیماری بر سینوزیت تاثیرگذار است؟

بهتر است بدانید که پولیپ و سینوزیت دو عارضه مرتبط به یکدیگر می باشند. بنابراین افرادی با وجود مشکلات سینوزیت مزمن ممکن است دچار پولیپ بینی نیز شوند .

• آیا عوارض پولیپ خطرناک است؟

در مواقعی که توده های به وجود آمده بسیار کوچک و قابل درمان باشد مشکلی پیش نخواهد آمد، اما هنگامی که  پولیپ بینی بزرگ و متعدد باشند و به مرور رشد کنند، می توانند سبب انسداد مجاری تنفسی و ایجاد مشکلات تنفسی و عوارض دیگری در افراد شود.