معمولا بعد از انجام جراحی زیبایی بینی برای مدتی از بیماران خواسته می شود بعد از عمل ، به بینی خود چسب بزنند. استفاده از چسب موجب تحریک و سازگاری بیشتر پوست با ساختمان استخوانی و غضروفی جدید بینی می شود. چسب زدن به بینی بعد از عمل ، به ویژه در بیمارانی که پوست ضخیمی دارند ، بسیار مفید می باشد ؛ چرا که این افراد برای کاهش ورم بینی به مدت زمان زیادی نیاز دارند. در ادامه این مقاله از دکتر اکرم فریدنی ، بهترین جراح بینی شهرکرد ، به بررسی جامع این موضوع ، نحوه چسب زدن و نکات مهم در این رابطه خواهیم پرداخت.

 

چسب زدن به بینی بعد از عمل - دکتر فریدنی

انواع چسب بینی

انتخاب چسب بینی یکی از موارد مهمی است که در پروسه چسب زدن به بینی بعد از عمل باید به آن توجه داشته باشید. در داروخانه ها و بازار ، چسب های متنوعی وجود دارند که برای این منظور به فروش می رسند. علاوه بر کیفیت ، سایز ، اندازه ، میزان چسبندگی و رنگ این چسب ها نیز با یکدیگر متفاوت می باشد. همچنین ممکن است برخی افراد نسبت به استفاده از چسب های معمولی دچار حساسیت شوند ، به همین علت امروزه چسب های ضدحساسیت که از ایجاد جوش ، قرمزی و تورم پوست بینی جلوگیری می کند ، نیز در بازار به فروش می رسند که در میان بیماران بسیار پرطرفدار است. برای انتخاب چسب بینی می توانید با بهترین جراح زیبایی بینی در شهرکرد ، مشورت نمایید. ما به شما توصیه می کنیم چسبی را انتخاب کنید که چسبندگی مناسبی داشته باشد ، یعنی آن آنقدر شل باشد که به سرعت از روی بینی جدا شود و نه آنقدر چسبندگی بالایی داشته باشد که در هنگام تعویض و برداشتن چسب ، دچار مشکل شوید. از بهترین چسب های بینی موجود در بازار چسب 3M می باشد.

فواید چسب زدن به بینی بعد از جراحی

یکی از اقدامات بسیار مهم بعد از جراحی بینی و بلافاصله بعد از برداشتن گچ از روی بینی ، چسب زدن به بینی بعد از عمل می باشد. این پروسه به کاهش سریع تر ورم بینی و همچنین سازگاری پوست با ساختمان جدید بینی کمک می کند. علاوه بر این موضوع استفاده از چسب بعد از جراحی زیبایی بینی مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم :

  • در واقع زمانی که شما از چسب بینی استفاده می کنید ، این چسب همانند یک آتل عمل می کند و از بینی جدید و تازه شکل گرفته شما برای مدتی مراقبت و محافظت می کند.
  • استفاده از چسب بینی بعد از عمل موجب می شود تا پوست با سرعت بیشتری به اسکلت بینی بچسبد و از ایجاد فضای خالی بین اسکلت بینی و پوست ، جلوگیری می کند.
  • زمانی که شما به بینی خود چسب می زنید این هشدار را به اطرافیان می دهید تا مراقب حرکات و رفتارهای خود باشند تا به صورت اتفاقی یا از روی شوخی ضربه ای به صورت و بینی شما وارد نکنند.

آموزش چسب زدن به بینی بعد از عمل

بعد از گذشت یک هفته از عمل بینی در شهرکرد و برداشتن اسپلینت ، لازم است برای یک ماه به صورت مدام از چسب بینی استفاده کنید. همچنین باید هر یک روز در میان اقدام به تعویض چسب نمایید. بهتر است چسب زدن به بینی را به عهده پزشک خود بگذارید. اما ممکن است مراجعه مداوم به مطب پزشک برای تعویض چسب دشوار باشد. به همین دلیل باید به نکات و مواردی که بهترین دکتر عمل بینی شهرکرد ؛ در حین چسب زدن به شما آموزش می دهد به خوبی توجه کنید تا بعد از تمرین بتوانید خودتان در منزل اقدام به تعویض چسب نمایید. ممکن است هر پزشک روش خاصی برای چسب زدن داشته باشد. به همین دلیل لازم است حتما تکنیک و روشی که پزشک به شما آموزش می دهد را بیاموزید و به همان صورت به بینی خود چسب بزنید. در ادامه ما یکی از روش های استاندارد و رایج چسب زدن به بینی بعد از عمل را به صورت مرحله به مرحله برای شما عزیزان شرح داده ایم :

مرحله اول : پوست بینی به صورت طبیعی چربی تولید می کند به همین دلیل برای جلوگیری از جوش زدن ، توصیه می شود قبل از استفاده از چسب ، بینی خود را به آرامی توسط پد الکلی و یا تونرهای بهداشتی پاک کنید. به هیچ عنوان هنگام تمیز کردن سطح بینی ، فشاری به بینی خود وارد نکنید.

مرحله دوم : چسب ها را در قطعات 3 الی 5 سانتی به تعداد 4 الی 5 عدد برش دهید.

مرحله سوم : قطعات چسب را به آرامی از سمت بالا یه پایین و به صورت افقی روی بینی خود بچسبانید. سعی کنید فشار چسب در هر دو سمت بینی یکسان باشد. همچنین باید هر چسب 1.3 چسب قبلی را پوشش دهد. برای استحکام بیشتر چسب ها می توانید مجدد روی چسب های قبلی این عمل را تکرار نمایید.

مرحله چهارم : حال به 2 تکه چسب 10 الی 12 سانتی متری نیاز دارید تا به صورت عمودی به کناره های پل بینی چسبانده شود به نحوی که قسمت U پایین چسب زیر بینی قرار بگیرد. توجه داشته باشید که سوراخ های بینی نباید با چسب پوشانده شوند در اینصورت تنفس شما دچار مشکل می شود.

مرحله پنجم : برای تمیز به نظر رسیدن چسب روی بینی می توانید به آرامی با استفاده از یک قیچی کوچک ، قسمت های اضافی چسب را جدا کنید. دقت داشته باشید تا آسیبی به بینی و پوست وارد نکنید.

آموزش نحوه برداشت چسب از روی بینی

افراد باید به هنگام برداشت چسب بینی دقت و حساسیت بالایی داشته باشند ، زیرا کشیدن ناگهانی و یکدفعه و یا برداشتن محل آن از روی بینی می تواند سبب بروز آسیب شود. که می تواند باعث آسیب به پوست و کاهش روند بهبودی بافت های میان پوست و غضروف و استخوان بینی شود. بنابراین برداشت چسب و چسب زدن به بینی بعد از عمل بسیار حائز اهمیت بوده ، که می توان با بکارگیری از یک محلول که سبب کاهش قدرت چسب شده  و به راحتی بدون وارد کردن هیچ گونه فشاری چسب از روی ساختار بینی جدا می شود.

همچنین می توانید از دوش آب گرم کمک بگیرید و یا با استفاده از یک شوینده ملایم و کف آن  بینی خود را بپوشانید تا به راحتی چسب از پوست جدا شود ، با این روش ها می توانید بدون وارد کردن اسیب و فشار بسیار زیاد ، به روند اتصال استخوان و پوست چسب را از پوست بینی جدا کنید.

اگر بعد از جراحی زیبایی بنی از چسب استفاده نشود مشکلی پیش خواهد آمد؟

به توصیه پزشک خوب و ماهر در شهرکرد بهتر است افراد از تکنیک ها درمانی که تاثیرات فوق العاده ای دارند در دوره نقاهت بکار گرفته شود. در مواقعی که چسب زدن به بینی بعد از عمل جدی گرفته نشود ، تورم و ناشی از ایجاد تغییرات افزایش یافته و رند درمان در افراد کاهش می یابد که خطر احتمال تغییر غضروف بینی افزایش خواهد یافت.

چسب زدن اشتباه به بینی چه عوارضی دارد ؟

اگر بر روی بینی تازه جراحی شده ، به اشتباه چسب بزنید ، دچار عوارض ناشی از چسب زدن به بینی بعد از عمل خواهید شد. برای مثال اگر چسب را به صورت محکم و با فشار زیادی به بینی بزنید ، این موضوع سبب می شود تا جای چسب روی پره های بینی باقی بماند و اگر فشار یکسانی به هر دو طرف بینی وارد نشود ، تورم یک سمت بینی کاهش پیدا کرده در حالی که سمت دیگر بینی همچنان متورم به نظر می رسد و موجب می شود تا بینی نامتقارن جلوه کند. همچنین شل چسب زدن نیز عوارضی ایجاد می کند که می توان به طولانی شدن دوره نقاهت و عدم کاهش التهاب و ورم بینی بعد از عمل اشاره نمود. ممکن است برخی افراد این تصور را داشته باشند که اگر برای مدت زمان طولانی به بینی خود چسب بزنند ، بینی آن ها فرم بهتری پیدا می کند در حالی که نباید بیشتر از زمان تعیین شده از چسب استفاده کرد.

هرچند وقت یکبار لازم است تا چسب بینی خود را تعویض کنیم ؟

چسب زدن به بینی بعد از عمل و مدت زمان آن تا حد زیادی به نوع پوست شما بستگی دارد. در صورتی که پوست چربی دارید ، می توانید هر روز و یا یک روز در میان چسب خود را عوض کنید و اگر پوست شما خشک است ، می توانید هر 3 روز یکبار اقدام به تعویض چسب نمایید. همچنین هرگاه احساس کردید چسب مرطوب و خیس شده است ، لازم است چسب بینی خود را عوض کنید ؛ زیرا در اینصورت چسب دیگر کارایی خوبی ندارد.

بهترین زمان تعویض چسب

برای اینکه بتوانید به راحتی چسب ها را از روی بینی خود بردارید. توصیه می شود بعد از حمام کردن ، اقدام به تعویض چسب نمایید ؛ زیرا آب و بخار حمام موجب رطوبت و خیس شدن چسب شده و همین موضوع سبب می شود تا به راحتی از روی پوست بینی بدون احساس کشیدگی ، از روی بینی برداشته شود. بعد از هربار حمام کردن برای نیم ساعت الی یک ساعت اجازه دهید پوست بینی کمی هوا بخورد. در این مدت از دستکاری کردن بینی خودداری نمایید. سپس می توانید به همان روش که آموزش دیده اید شروع به چسب زدن به بینی بعد از عمل کنید.

تا زمانی بهتر است از چسب های مخصوص بینی استفاده کرد؟

بهتر است بدانید که مدت زمان بکارگیری از چسب بستگی به نوع پوست افراد داشته ، برای مثال اگر بینی از نوع گوشتی و یا استخوانی باشد ، با توجه به میزان تغییرات اعمال شده تورم و التهاب در هر یک متفاوت خواهد بود که البته در بینی های گوشتی این علائم بسیار بیشتر از نوع استخوانی آن می باشد. اما به طور کلی استفاده از این چسب ها به مدت دو ماه الی دو هفته متغیر خواهد بود. بعد از کاهش تورم زیبا جویان می توانند استفاده از این ابزار را کنار بگذارند.

سوالات متداول چسب بینی 

آیا چسب می تواند ساختار بینی را کوچک تر کند؟

عمده تاثیرات چسب زدن به بینی بعد از عمل بر روی رفع تورم و التهابات بعد از عمل رینوپلاستی بوده و تغییری در ساختمان کلی بینی زیبا جو ایجاد نمی کند. اگر بعد از برداشت چسب شاهد کوچک شدن بینی خود شدید بهتر است بدانید ، که این کاهش حجم به علت بهبود تورم بوده است و بینی به حالت نرمال و پایدار خود رسیده است.

آیا استفاده مدام از چسب بینی تاثیرات موثری دارد؟

بسیاری از افراد تصور می کنند استفاده دائمی و طولانی مدت از چسب ، تاثیرات خارق العاده ای دارد ، در صورتی که بعد از بهبودی کامل تورم و مستحکم شدن استخوان بینی دیگر این دسته از چسب هل تاثیری نخواهند داشت.

آیا استفاده از چسب در شب تاثیرات مفیدی دارد؟

هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید صورتتان دچار تورم شده است. به همین منظور طبیعی است که بینی تازه جراحی شده هم هر روز صبح بعد از خواب دارای تورم بسیار زیاد باشد. اگر افراد از چسب زدن به بینی بعد از عمل در طول شب استفاده کنند ، با تورم کمتری بعد از خواب و عمل بینی رو به رو خواهند شد.