یک برنامه غذایی مفید و مقوی می تواند علاوه بر تاثیر گذاری در روند کلی زندگی افراد از سیستم ایمنی آن ها نیز حفاظت کند. توجه داشته باشید که این برنامه غذایی مفید در تغذیه بعد از جراحی بینی چگونه می تواند ، در دوره نقاهت زیبا جو بعد از جراحی بینی در شهرکرد تاثیر بگذارد. در ادامه مطلب دکتر اکرم فریدنی ، از مواد غذایی مفید و تاثیرات فوق العاده آن ها بر روی جراحی رینوپلاستی صحبت خواهیم کرد.

تغذیه بعد از جراحی بینی

بلافاصله بعد از جراحی بینی چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

با توجه به اهمیت بالای تغذیه بعد از جراحی بینی زیبا جویان افراد بلافاصله بعد از رینوپلاستی ، می توانند از انواع نوشیدنی ها همانند آب کرفس ، آب آناناس و غیره استفاده کنند.  حتی مصرف انواع سوپ ها مانعی نداشته و می تواند حتی بسیار مقوی باشد.

در روز های ابتدایی نقاهت چه مواد غذایی باید مصرف شود؟

در این بازه زمانی تغذیه بعد از جراحی بینی ، تمامی افراد باید به تمامی مواد غذایی خود توجه بسیار زیادی داشته باشند و از انواع مفید و مغذی آن ها نیز استفاده کنند. در ابتدا و حدود سه الی چهار ساعت بعد از بهوش آمدن ، زیبا جو نباید از هیچ گونه مواد غذایی استفاده کند. با گذشته تقریبی از این زمان برای حفظ قند خون و کنترل آن باید از یک نوشیدنی طبیعی و غیر اسیدی همراه با یک تکه کیک و یا هر نوع خوراکی شیرین و نرمی استفاده شود.

تا پایان دوره نقاهت از مصرف محصولات غذایی زیر خودداری کنید

خوراکی های سفت و سخت

همانطور که اشاره کردیم طی جراحی بینی ، بافت های متعددی در صورت و اطراف بینی ضرب دیده اند ، به همین منظور توصیه می شود به هنگام رعایت تغذیه بعد از جراحی بینی ، از مواد غذایی که نیاز به جویدن دارند و باید تکه شود به هیچ عنوان استفاده نشود. بهتر است توصیه می شود در این دوره ، از مواد غذایی نرم تر و بدون نیاز به تکه کردن با دندان استفاده شود.

غذاهای بسیار گرم و یا بسیار سرد

با توجه به تغییرات اعمال شده بر روی بینی ، بافت و استخوان های صورت بسیار حساس خواهند شد . در نتیجه تحمل درد در افراد سخت تر شده و هر چیز کوچکی می تواند بروی آن ها تاثیر بگذارد. برای مثال مصرف خوراکی های بسیار گرم  یا بسیار سرد می تواند میزان و شدت درد را در زیبا جو افزایش دهد.

نکته: سعی کنید به هنگام تغذیه بعد از جراحی بینی ، غذای خود را با دمایی متعادل و یا هم دما با محیط میل کنید.

خوراکی های بسیار تند

همه خوراکی های تند و اسیدی می توانند بر روی فشار خون افراد تاثیر بگذارند و سبب تحریک مخاط و ایجاد اختلال در روند بهبودی زخم ها شوند. به همین منظور در تغذیه بعد از جراحی بینی خود ، به هیچ عنوان از مواد غذایی تند و اسیدی استفاده نکنید تا روند بهبودی تان دچار مشکل نشود.

نمک خوراکی ممنوع

سدیم و یا همان نمک خوراکی در افزایش تورم ، التهاب و کبودی صورت نقش بسیار مهمی دارد و علاوه بر تشدید این علائم می تواند ، در به وجود آمدن آن ها نیز تاثیر بگذارد. به همین دلیل در تغذیه بعد از جراحی بینی ، بهترین پزشک در شهرکرد ، مصرف زیاد نمک را ممنوع می کنند ، و زیبا جو نیز باید تا چند ماه بعد از بهبودی از مصرف سدیم خودداری کند.

بهتر است در دوره نقاهت چه ویتامین هایی مصرف شود؟

مواد غذایی برای بهبود هرچه زود تر عوارض جانبی شامل انواع ویتامین ها مانند ویتامین c ویتامین A و ویتامین های گروه B روی و آهن می باشند. مرکبات ، گوجه فرنگی و کلم بروکلی ، سبزیجات برگ سبز و غلات غنی شده ، مواردی هستند که منبع اصلی ویتامین و مواد مغذی ها می باشند.

نکاتی مهم در رابطه با تغذیه بعد از عمل بینی

بعد از جراحی بینی ، تغذیه سالم و مناسب می‌تواند به بهبود سریع‌ تر و بهتر شما کمک کند ، بنابراین هر آنچه را که بهترین جراح بینی شهرکرد دکتر فریدنی به شما توصیه می کند آن ها را بخاطر داشته باشید و رعایت کنید. در ادامه با چند نکته مهم در رابطه با تغذیه بعد از رینوپلاستی آشنا خواهیم شد.

مصرف مواد غذایی سبک : در روزهای اول پس از جراحی بینی ( در واقع در بازه یک هفته الی ده روز ) ، بهتر است مواد غذایی سبک و آسان هضم مانند سوپ ، مربا و ماست و غیره را مصرف کنید.

مصرف مایعات بیشتر : برای جلوگیری از خشکی دهان و لب‌ ها ، مصرف مایعات بیشتری مانند آب، شربت ‌های طبیعی و آب ‌میوه‌ های تازه مفید است که می تواند در ترمیم بافت های آسیب دیده نیز تاثیر فوق العاده ای بگذارد.

مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین : مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین مانند گوشت ، ماهی ، تخم مرغ و لبنیات به بهبود سریع‌تر و بهتر شما کمک می‌کند بنابراین پروتئین را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ث : مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند پرتقال ، گوجه‌ فرنگی و فلفل دلمه‌ای به بهبود سریع‌تر زخم ‌های بینی کمک می‌کند.

اجتناب از مواد غذایی سنگین : در روز های اول پس از جراحی بینی ، بهتر است از مواد غذایی سنگین و سخت هضم مانند گوشت قرمز ، نان سفید و غذاهای چرب خودداری کنید.

رعایت توصیه‌های پزشک : در نهایت ، بهتر است توصیه‌ های پزشک خود را در مورد تغذیه بعد از جراحی بینی رعایت کنید.

نکته : هر آنچه که جراح بینی خوب در شهرکرد دکتر اکرم فریدنی به شما عزیزان توصیه می کند ، می تواند تاثیر فوق العاده ای بر روی روند بهبودی شما عزیزان بگذارد ، به گونه ای که در کوتاه ترین بازه زمانی به بهترین نتیجه دست خواهید یافت ، بنابراین آن ها را یک به یک رعایت کنید.

تغذیه بعد از جراحی بینی

علت اهمیت تغذیه بعد از عمل دماغ چیست ؟

داشتن یک برنامه غذایی سالم علاوه بر داشتن تاثیرات مثبت در روند کلی زندگی افراد و حفاظت از سیستم ایمنی بدن می تواند در تغذیه بعد از جراحی بینی ، عوارض ناشی از جراحی را به مقدار بسیار چشمگیری کاهش دهد و سبب بهبود آن ها نیز شود. یکی از موارد مهم و حائز اهمیت در تغذیه بعد از درمان ، کاهش دوره بهبودی و رسیدن سریع به نتیجه نهایی زیبا جو می باشد.

تغذیه مفید بعد از جراحی بینی با دکتر اکرم فریدنی

محصولات غذایی نرم و لطیف

به همین منظور توصیه می شود در تغذیه بعد از جراحی بینی از مواد غذایی نرم ، خورد شده و بدون نیاز به جویدن استفاده شود ، مانند انواع سوپ ها ، تخمه مرغ آب پز له شده و پوره سیب زمینی و انواع خوراکی های مشابه آن ها.

محصولات غذایی حاوی فیبر بالا

زیبا جو برای آن که خود را در اقدامات قبل از جراحی بینی آماده کند حدود 8 ساعت قبل از جراحی هیچ مواد غذایی همچون آب را میل نکرده است. به همین خاطر و به علت کاهش آب بدن و دهیدراته شدن آن افراد در سیستم گوارشی خود دچار مشکل خواهند شد ، که مصرف بسیار زیاد محصولات غذایی با فیبر بالا در دوره تغذیه بعد از جراحی بینی ، می توان علائم آن را بهبود بخشید. همچنین فیبر می تواند در بهبود بافت های آسیب دیده در جراحی بینی به افراد کمک بسیار موثری کند ، به همین منظور در روتین غذایی تان از انواع میوه و سبزیجات استفاده کنید.

محصولات غذایی مغذی و ضد التهاب

بهتر است بدانید که در میان انواع مواد غذایی مفید و سالم ، برخی دیگر بر عکس این ها عمل می کنند و در دوره رعایت تغذیه بعد از جراحی بینی ،  باعث التهاب و تاثیرات منفی بر روی بیمار می شوند. برای مثال می توان به انواع خوراکی های پر چرب ، شکلات و چای سبز و غیره نیز اشاره کرد.

محصولات غذایی ترمیم کننده زخم ها

شما می توانید برای تاثیر گذاری بر زخم ها و محل آن ها به هنگام تغذیه بعد از جراحی بینی ، از برخی مواد غذایی مفید نیز استفاده کنید. برای مثال ویتامین های C , A از جمله این محصولات موثر در ترمیم بافت ها می باشد ، که در انواع سبزیجات با برگ های تیره ، ماست و تخمه مرغ به مقدار بسیار زیادی یافت می شود.

چربی های طبیعی و ضروری

چربی ها می توانند در افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار تاثیر گذار باشند ، بنابراین از انواع چربی های طبیعی در دوران رعایت تغذیه بعد از جراحی بینی ، استفاده کنید تا از بی حالی شما بکاهد و ضعف بدنی شما را از بین ببرد.

پروتئن ها مفید و کاربردی

تمامی پروتئین ها مواد غذایی مورد نیاز جهت ترمیم بافت و زخم ها را نیز تهیه می کنند. پس حتما در روتین تغذیه بعد از جراحی بینی خود به مقدار بسیار زیادی از محصولات حاوی پروتئین فراوان استفاده کنید.

⭐ ویدئو زیر از جمله نمونه جراحی های بینی بی نظیر دکتر اکرم فریدنی می باشد.

نوشیدن کدام آب میوه ها می تواند در بهبودی به افراد کمک کند؟

آناناس و کرفس یکی از مهم ترین میوه هایی هستند که بعد از عمل رینوپلاستی ، جراح بینی خوب و با تجربه در شهرکرد دکتر فریدنی ، توصیه می کنند برای تسریع روند بهبودی و کاهش دوره نقاهت از آن ها استفاده شود. آناناس و کرفس حاوی ماده ای مفید به نام بروملین می باشند ، که می توانند در بهبود کبودی اطراف چشم ، کاهش التهابات و بهبود سریع زخم ها ، کاهش و از بین بردن حالت تهوع و اثرات بیهوشی  و غیره بعد از عمل بینی نیز تاثیر بگذارد. بنابراین بهتر است روزانه به مقدار کافی از آب هر دو میوه میل کنید ، تا با تغذیه بعد از جراحی بینی زود تر به نتیجه دلخواه خود برسید.

آیا بیماران می توانند نوشیدنی های خود را با نی میل کنند؟

در دوره نقاهت و با توجه به تغذیه بعد از جراحی بینی ، افراد باید روزانه به مقدار کافی آب و آب میوه بنوشند ، به همین دلیل تصور می کنند استفاده از نی مانعی ندارد. اما اینگونه نیست ، به علت مکیدن آب میوه ، فشار بسیار زیادی به بینی وارد خواهد شد ، که زیبا جو درد شدیدی را در این مواقع تحمل خواهد کرد. بنابراین به هیچ عنوان استفاده از نی برای نوشیدن آب و اب میوه توصیه نمی شود.

چه زمانی زیبا جو می تواند روتین غذایی گذشته خود را آغاز کند ؟

با گذشت یک بازه زمانی مشخص شده از جانب پزشک و بهبود ساختار کلی بینی ، افراد می توانند به مرور و به آرامی از غذا های جویدنی و سفت نیز استفاده کنند.

تا چه زمانی باید از روتین غذایی سالم پیروی کنیم؟

بسیاری از افراد حدود یک الی دو ماه تا بهبودی نسبی علائم خود روتین های غذایی مفید و سالم را رعایت می کنند. البته تمامی این موارد به نظر پزشک خوب در شهرکرد ، جهت تغذیه بعد از جراحی بینی داشته که ممکن است بیشتر و یا کمتر زمان ببرد.

آیا تغذیه در جراحی بینی های گوشتی و استخوانی متفاوت است؟

فرقی نمی کند که بافت بینی شما گوشتی باشد و یا استخوانی ، به سبک فانتزی جراحی کرده باشید و یا طبیعی ، افرادی که تحت عمل رینوپلاستی قرار گرفته باشند ، لازم است تا تغذیه بعد از جراحی بینی خود را با توجه به دستورات پزشک که عموما یکسان است رعایت کنند.

با مصرف کدام دسته از مواد غذایی می توان یبوست بعد از رینوپلاستی را بهبود بخشید؟

توجه داشته باشید که به علت عدم مصرف آب و ناشتا بودن افراد جهت آغاز عمل زیبایی بینی ، در دوره نقاهت و به هنگام رعایت تغذیه بعد از جراحی بینی بهتر است مواد غذایی با فیبر بسیار بالا ، انواع آب میوه و سبزیجات استفاده شود تا علاوه بر رفع یبوست ، سبب کاهش تورم و التهابات دماغ نیز شود.

تغذیه بعد از رینوپلاستی را باید تا چند وقت دنبال کنیم؟

به صورت کلی دوره ریکاوری بعد از عمل رینوپلاستی حدود یک هفته می باشد اما در برخی موارد خاص ممکن است تا دو الی سه هفته ادامه پیدا کند. به همین منظور باید در طول دوره تغذیه بعد از عمل رینوپلاستی این بازه زمانی را به طور کامل سپری کنید و سپس به آرامی به حالت نرمال تغذیه خود باز گردید. در پایان توصیه می شود همواره مواد غذایی سالم و مقوی استفاده کنید ، برنامه غذایی سالم و مغذی حاوی از انواع ویتامین ها می تواند در روند جراحی و هم در روند بهبودی شما بعد از جراحی بینی تاثیرات فوق العاه ای بگذارد ، که با رضایت بیمار همراه می باشد. همچنین بهتر است بدانید که رعایت تغذیه بعد از جراحی بینی از افزایش شدت عوارض جانبی پیشگیری خواهد کرد و به شما در گذراندن این دوران بدون هیچ مشکلی کمک می کند تا با هیچ گونه اختلالی رو به رو نشوید.