آندوسکوپی بینی و سینوس یک روش تشخیصی پزشکی و حداقل تهاجمی است که برای مشاهده سطوح داخلی یک بافت یا اندام استفاده می شود و اجازه می دهد حفره های خاصی از بدن را که معمولاً در حین انجام یک معاینه استاندارد مشاهده نمی شود ، پزشک مشاهده کند. دکتر اکرم فریدنی ، بهترین متخصص گوش ، گلو ، بینی و جراحی سر و گردن ، یکی از بهترین جراحان شهرکرد است ، که برای مشاهده نمونه کارهای ایشان می توانید به گالری سایت یا اینستاگرام مراجعه نمایید.

آندوسکوپی بینی و سینوس

آندوسکوپی، که به آن رینوسکوپی نیز گفته می شود ، به دو صورت  تشخیصی است. این روش معمولا در مطب بهترین متخصص گوش ، حلق و بینی شهرکرد دکتر فریدنی ، برای بررسی دقیق سینوس ها و مجاری بینی با کیفیت بالا و قدرت بزرگ نمایی بیشتر و درمان ، تحت بیهوشی عمومی و در اتاق عمل انجام می گردد.

آندوسکوپ بینی ابزاری است که از یک لوله سفت و نازک با کابل های فیبر نوری تشکیل شده است. این دستگاه به یک دوربین فیلمبرداری و منبع نور متصل می شود که در آن تصاویر بزرگنمایی شده ، روی صفحه نمایش داده می شوند. سپس متخصص گوش ، حلق و بینی تصاویر آندوسکوپی را برای هر بیمار ثبت و ضبط می کند.

انواع سینوس

به طور کلی بدن تمامی انسان ها دارای 4 جفت سینوس تنفسی می باشد ، که نقش آن ها گرم و مرطوب کردن هوای تنفسی است. بهتر است بدانید که این عضو در سبک تر کردن وزن جمجمه نقش داشته و به عنوان یک ضربه گیر عمل می کند.

• سینوس اتموئید ( بین چشم ها )
  • سینوس اسفنوئید ( پشت چشم ها )
  • سینوس ماگزیلا ( در پشت فک فوقانی )
  • سینوس فرونتال _ در قسمت جلوی پیشانی )

نحوه جراحی آندوسکوپی

در حین انجام عمل آندوسکوپی بینی و سینوس ، پزشک ابزار را داخل بینی تان قرار می دهد و هنگام مشاهده تصاویر ناحیه مورد بررسی ، آن را از طریق سینوس و مجاری بینی شما هدایت می کند. این روش به تشخیص و درمان شرایط مختلف سلامتی کمک می کند. گاهی اوقات ، بهترین جراح بینی دکتر اکرم فریدنی در شهرکرد ، ممکن است از ابزارهای کوچک برای انجام کارهای خاص مانند جمع آوری نمونه های بافت کوچک استفاده کند.

کاربردهای آندوسکوپی سینوس و بینی

• رفع نشت ترشحات مغزی به بینی بعد از آندوسکوپی بینی و سینوس.
  • رفع عفونت های شدیدی که حتی با مصرف دارو بهبود پیدا نمی کند.
  • عفونت های پشت چشم که امکان دارد به مغز نیز سرایت کند.
  • برداشتن پولیپ بینی که موجب مسدود کردن راه تنفسی شده است.
  • تخلیه کردن تومورهای بدخیم و خوش خیم که در حفره های سینوسی و نواحی اطراف آن تشکیل شده اند.

مزایای عمل آندوسکوپی

از نکات مثبت جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس به موارد زیر می توان اشاره کرد :

• کم تهاجمی
  • میزان درد خفیف می باشد.
  • سرپایی بوده و نیاز به بستری شدن ندارد.
  • نیازی به ایجاد برش در داخل و خارج بینی نیست.
  • دوره نقاهت آن کوتاه و بهبودی آن سریع می باشد.
  • میزان تورم ، کبودی و خونریزی ناشی از این جراحی کم است.

چه اقداماتی با استفاده از آندوسکوپی بینی و سینوس انجام می شود؟

کنترل اپیستاکسی

یکی از مشکلات شایع در برخی افراد خونریزی بینی می باشد. به منظور درمان ابتدا آندوسکوپی بینی انجام شده تا رگ های خونی کوچک مسبب خونریزی شناخته شوند ، سپس با سوزاندن آن ها خونریزی درمان می شود.

آندوسکوپی سینوس

در این روش آندوسکوپ ، نمای کلی از داخل بینی و سینوس‌‌ها را به جراح بینی ارائه می‌دهد ، تا جراحی ایمن ‌تر و دقیق ‌تر انجام شود.

اتساع سینوس ها با بالون

به منظور انبساط دهانه های طبیعی سینوس ، طی آندوسکوپی بینی و سینوس از یک دستگاه بالون استفاده خواهد شد ، که با کمک آندوسکوپ هدایت می شود. این تکنیک به منظور درمان عفونت های مداوم سینوس یا سینوزیت های مزمن بکار گرفته می شود.

خارج نمودن جسم خارجی

هر جسمی که وارد حفره های بینی شده و سبب انسداد و گرفتگی آن ها شود ، به عنوان یک جسم خارجی شناخته خواهد شد. ممکن است موقعیت این جسم در حفره بینی قابل تشخیص نباشد ، بنابراین پزشک با بکار گیری از آندوسکوپ می تواند آن را شناسایی و خارج کند.

دبریدمان بینی

بعد از جراحی بینی ، با استفاده از تکنیک دبریدمان ، به منظور پاکسازی حفره های بینی استفاده خواهد شد. در این پروسه از آندوسکوپی بینی و سینوس ، ساکشن و ابزار های جراحی استفاده می شود. جالب است بدانید که دبریدمان از جانب پزشک به منظور محدود کردن بافت اسکار و بهبود عملکرد بینی پیشنهاد خواهد شد.

دلایل آندوسکوپی بینی و سینوس

بیمارانی که این علائم در آن ها نمود پیدا کرده است ، می توانند برای درمان ، اندوسکوپی بینی و سینوس انجام بدهند. دلایل انجام اندوسکوپی سینوس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• به دست آوردن ترشح چرکی.
  • ارزیابی آنوسمی یا هیپوسمی.
  • ارزیابی نشت مایع مغزی نخاعی.
  • ارزیابی و درمان اجسام خارجی بینی.
  • ارزیابی و تهیه بیوپسی ضایعات یا توده های بینی.
  • ارزیابی عود پس از عمل جراحی سینوس آندوسکوپی.
  • ارزیابی بیمارانی که مبتلا به عوارض قریب الوقوع یا عوارض سینوزیت هستند.
  • شناسایی بیماری در بیمارانی که از علائمی مانند فشار یا درد صورت ، تخلیه مخاطی ، کاهش حس بویایی یا انسداد بینی رنج می برند.
  • حذف و از بین بردن مخاط ، پوسته و فیبرین از انسداد سینوس و حفره های بینی به دنبال عمل جراحی آندوسکوپی سینوس.
  • ارزیابی درمانی پزشکی در بیماران که ترشحات چرکی ، التهاب و ادم مخاطی و یا جهت رفع پولیپ بینی پس از درمان با آنتی بیوتیک ها ، آنتی هیستامین ها ، استروئیدهای خوراکی یا استروئیدهای موضعی بینی دارند.

یافته ها حاکی از آن است که بیوپسی در مطب و آندوسکوپی بینی یک ابزار تشخیصی مهم و مطمئن برای ارزیابی نئوپلاسم های سینونازال است. این روش به طور معمول بی خطر است و اطلاعات تشخیصی مورد نیاز پزشکان را برای تغییر تصمیمات درمانی در صورت نیاز می دهد. محدودیت های این روش عموماً مربوط به دقت است.

کاربردهای آندوسکوپی سینوس و بینی

در صورتیکه جراح گوش ، حلق و بینی ارزیابی های اولیه را انجام دهد و متوجه اختلال در عملکرد سینوس ها شود ، سعی می کند با تجویز دارو بیمار را در مان کند و اگر عفونت شدید باشد و علائم سینوزیت حاد رویت شود ، برای رفع این مشکل باید به جراحی و تخلیه سینوس متوسل شود. هدف اصلی از انجام آندوسکوپی سینوس و بینی بهبود ، تنفس از طریق این عضو است.

کاربردهای اصلی آندوسکوپی سینوس عبارتند از:

• بهبود تنفس از طریق بینی
  • کم شدن احتمال ابتلا به عفونت سینوسی
  • کاهش عفونت
  • بهبود حس بویایی
  • رفع انسداد دهانه سینوس
  • رفع انحراف تیغه میانی بینی
  • افزایش اندازه مجرای خروجی سینوس

از آندوسکوپی بینی و سینوس چه زمانی استفاده می شود ؟

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر درمورد موارد زیر ، بهترین دکتر گوش و حلق و بینی در شهرکرد ، ممکن است آندوسکوپی بینی را روی شما انجام دهد.

1. انسداد بینی
  2. گرفتگی بینی
  3. خون دماغ
  4. پولیپ بینی
  5. تومورهای بینی
  6. نشت مایع مغزی نخاعی
  7. از دست دادن توانایی بویایی
  8. رینوسینوزیت (عفونت سینوس و بینی)

هدف از انجام جراحی آندوسکوپی بینی چیست؟

• بهبود حس بویایی
  • بهبود هر گونه علائم مرتبط با سینوزیت
  • بهبود جریان تنفس افراد از طریق بینی
  • کاهش تعداد و شدت عفونت های سینوسی

کاندیدای مناسب برای آندوسکوپی سینوس

• افرادی که مشکلات مربوط به سینوس و بینی دارند و با سایر روش های درمانی ، بهبود پیدا نکرده اند.
  • افرادی که در سینوس آن ها مسیر عبور مایعات تنگ و یا مسدود شده است که این افراد در بیشتر موارد به عفونت های شدید دچار می شوند. با انجام جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس ، مسیر را عریض تر کرده و مشکل آن ها برطرف می شود.
  • بیشتر بیمارانی که به دلیل اختلال در سینوس و بینی دچار مشکلات تنفسی هستند ، نسبت به این روش درمانی واکنشی خوبی نشان می دهند.
  • کسانی که به مشکل التهاب و تورم در داخل سینوس دچار هستند ، می توانند تحت این عمل قرار بگیرند تا حفره خروجی سینوس آن ها بزرگتر شود.

اقدامات قبل از آندوسکوپی

1. قبل از انجام آندوسکوپی بینی و سینوس ، پزشک از شما می خواهد داروهای رقیق کننده خون را قطع کنید.
  2. پزشک شما به احتمال زیاد دستورالعمل های خاصی را در مورد آنچه باید و نباید قبل از عمل انجام دهید به شما ارائه می دهد. به عنوان مثال ، ممکن است از شما خواسته شود که از خوردن و آشامیدن برای مدت معینی قبل از عمل خودداری کنید.
  3. جراح بینی ، قبل از آندوسکوپی تشخیصی ، به بینی شما اسپری بی حسی می زند تا ناراحتی را به حداقل برساند.

عوارض آندوسکوپی

عوارض کم خطر بعد از آندوسکوپی بینی و سینوس عبارتند از :

درد و تورم موقت : بعد از عمل آندوسکوپی بینی و سینوس ، ممکن است درد و تورم در ناحیه بینی و سینوس‌ ها احساس شود . این عارضه معمولاً به طور موقت و پس از چند روز تا یک هفته بهبود می ‌یابد.

خونریزی اندک : خونریزی خفیف معمولاً در چند روز اول پس از جراحی رخ می ‌دهد . این خونریزی معمولاً توسط تامپون هایی که در بینی قرار داده شده ‌اند ، کنترل می‌ شود. تنها موضوع قابل توجه این است که این عارضه بعد از گذر چند روز کاهش پیدا نکند که در این صورت باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید .

تغییرات موقت در حس بویایی : بعضی از افراد ممکن است پس از جراحی ، متوجه تغییراتی در حس بویایی خود شوند . این تغییرات معمولاً موقتی است و به طور کلی در چند هفته یا چند ماه بعد از جراحی بهبود می ‌یابد.

عفونت موقت : عفونت موقت در ناحیه بینی و سینوس ‌ها ممکن است پس از جراحی رخ دهد. استفاده از آنتی ‌بیوتیک‌ ها و رعایت مراقبت توصیه شده بعد از جراحی ، معمولاً به کنترل عفونت کمک می ‌کند.

تغییرات در رنگ پوست و زخم‌ های موقت : ممکن است پس از جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس‌ ، تغییراتی در رنگ پوست و ظاهر زخم‌ به طور موقت رخ دهد ، از همین رو نگران نشده و با صبوری به بافت های بینی فرصت دهید تا دوران نقاهت خود را طی کنند .

این عوارض در اکثر افرادی که تحت جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس قرار میگیرند اتفاق می افتد ، از همین رو نگران نشده و در صورت طولانی شدن آن ها به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از جراحی آندوسکوپی

انجام مراقبت ها بعد از جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس بسیار مهم می باشد و رعایت این نکات در درمان بیماری نیز بسیار تاثیر گذار است. با رعایت مراقبت ها به ویژه در هفته اول می توانید درد و ناراحتی ها را تا حد زیاد برطرف نمایید. بعد از 2 هفته می توانید به فعالیت های روزانه خود بازگردید. در ادامه لیستی از مهم ترین مراقبت ها بیان شده است :

• از بلند کردن اجسام سنگین و خم و راست شدن خودداری کنید.
  • اگر احساس سرماخوردگی دارید ، لازم است از داروهای ضد احتقان با تجویز پزشک استفاده نمایید.
  • با دهان باز عطسه کنید ؛ زیرا ممکن است عطسه کردن به بافت های جراحی شده آسیب وارد کند.
  • داروها و پمادهای تجویز شده توسط بهترین پزشک گوش و حلق و بینی دکتر فریدنی شهرکرد ، را به موقع مصرف نمایید.
  • پیاده روی در این دوره مانعی ندارد اما لازم است از انجام ورزش های هوازی تا زمان بهبودی خودداری نمایید.
  • همچنین برای کاهش تورم می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید و آن را بر روی چشمان خود قرار دهید.
  • برای تمیز کردن بینی می توانید یک دستمال را زیر بینی خود قرار دهید. از فرو بردن دستمال به داخل بینی پرهیز نمایید.
  • لازم است هوای محل استراحت خود را پاک و مرطوب نگه دارید. از دستگاه بخور برای مرطوب کردن محیط می توانید استفاده کنید. حفظ رطوبت بینی و سینوس ، موجب کاهش تورم و گرفتگی های بینی بعد از انجام جراحی می شود.
  • ممکن است به دلیل استفاده از داروها ، احساس گرفتگی در داخل بینی داشته باشید که بعد از اتمام داروها و دوره بیماری این مشکل برطرف می شود.
  • برای استراحت کردن و خوابیدن از چند بالش در زیر سر استفاده کنید. این عمل به تخلیه سینوس ها کمک می کند و موجب کاهش میزان ورم صورت و بینی شما می شود.

• راه های درمانی قبل از جراحی آندوسکوپی چیست ؟

لازم است قبل از جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس ، پزشک از عدم تاثیر سایر روش های درمانی برای بیمار مطمئن شود. معمولا سایر روش های درمانی برای روند بهبودی به مدت زمان زیادی نیاز دارد. معمولا مصرف آنتی بیوتیک ها در درمان سینوزیت مزمن موثر می باشد. همچنین در کنار آنتی بیوتیک ها ، اسپری و محلول های شست و شوی بینی تجویز می شوند. این اسپری ها به گرفتگی بینی کمک زیادی می کند.

• آیا آندوسکوپی بینی و سینوس درد دارد؟

همانطور که قبلاً اشاره شد قبل از شروع این کار با استفاده از اسپری بی حسی ، نواحی دهان ، گلو و مجرای بینی را کاملاً بی حس می کنند. بعد از این که دارو تاثیر خود را گذاشت و بیمار دردی را حس نکرد ، آندوسکوپی شروع می شود. بنابر این در طول درمان ، هیچ گونه دردی را حس نمی کنید. البته بعد از نیم ساعت ، اثر داروی بی حسی از بین می رود و بیمار ممکن است درد کمی را حس کند. معمولاً تا حداکثر 2 روز بعد ، درد از بین می رود.

• تفاوت میان آندوسکوپی بینی با دیگر روش های جراحی چیست؟

پروسه درمانی آندوسکوپی بینی و سینوس تنها با استفاده از ماده بی حسی و به صورت سرپایی در کلینیک یا بیمارستان انجام خواهد شد. تفاوت هر دوی این تکنیک ها در استفاده از آندوسکوپ بوده که در ناحیه ای از بینی و سینوس مورد استفاده  قرار می گیرد که در گیر بیماری است ، که طی این پروسه دهانه سینوس گشاد تر می شود. در نتیجه از بروز آسیب به بافت های سالم جلوگیری شده و بافت های داخلی هیچ گونه صدمه ای نمی بینند. جالب است بدانید که در این روش پزشک خوب و ماهر دکتر اکرم فریدنی در شهرکرد ، می تواند به تمامی سینوس ها از جمله سینوس پیشانی ، دور چشم و زیر قاعده جمجمه  و نواحی از فک دسترسی پیدا کند.