تمامی پروسه های جراحی دارای عوارض جانبی می باشند ، جراحی بینی نیز یکی از انواع آن ها خواهد بود. با ایجاد تغییرات لازم ، تغییر در ساختار بینی و همچنین آسیب های وارد شده بر پوست و استخوان بینی ، افراد با عوارض های متنوعی رو به رو خواهند شد. در مقاله دکتر اکرم فریدنی شما را با عوارض جراحی بینی آشنا خواهیم کرد.

عوارض جراحی بینی - دکتر اکرم فریدنی

عوارض های عمل رینوپلاستی

عفونت بعد از جراحی بینی

برای ایجاد تغییرات لازم ، برش هایی بر روی ساختار بینی ایجاد خواهد شد ، با توجه به آن که پوست یک سد دفاعی در برابر عواملی همچون عفونت می باشد با وارد شدن هرگونه اسیب احتمال این عوارض جراحی بینی افزایش خواهد یافت.

عمل بینی همراه با درد و التهاب

وجود علائمی همچون درد  و التهاب بعد از جراحی رینوپلاستی یک عارضه طبیعی و شایع می باشد ،  این موارد در روز های ابتدایی نگران کننده نبوده و وجود آن ها نشان دهنده تغییرات ایجاد شده می باشد ، اما در صورتی که این دسته از عوارض جراحی بینی تا مدت ها باقی بماند و یا به مرور علائم آن تشدید شود خطرناک بوده و سبب ایجاد خونریزی ، قرمزی شدید پوست و موارد دیگر نیز خواهد شد.

خونریزی شدید بینی

مواجه شدن زیبا جو بعد از عمل بینی با خونریزی و یا خون آب بسیار طبیعی بوده و جای نگرانی برای آن ها وجود نخواهد داشت. در صورتی که این خونریزی افزایش یابد و یا به صورت غیر طبیعی قطع نشود شما با عوارض جراحی بینی رو به رو خواهید شد.

نکته: بسیاری از افراد که با اختلالات خونریزی همانند هموفیلی ، انعقاد خون و غیره مبتلا هستند لازم است برای پیشگیری از خونریزی قبل از جراحی بینی ،  بیماری خود را به پزشک خوب در شهرکرد اطلاع دهند.

تورم و کمک به ایجاد عوارض دیگر

عوامل بسیاری در بروز تورم و تشدید آن بعد از عمل رینوپلاستی تاثیر گزار خواهند بود ، که به همراه تورم عوارض جراحی بینی   نیز به وجود خواهد آمد که از جمله این موارد می توان به نوع بافت بینی و تکنیک جراحی بینی نیز اشاره کرد.

توجه داشته باشید که بینی تمامی افراد به دو نوع گوشتی و استخوانی تقسیم خواهد شد. این بینی ها از لحاظ ساختاری با یکدیگر متفاوت می باشند ،  بنابراین میزان تورم در هریک از آن ها یکسان نخواهد بود. بینی های گوشتی با نداشتن استحکام کافی استخوان و ضخامت بالای پوست قدرت لازم را برای ایجاد تغییرات لازم نخواهند داشت ، بنابراین با تورم شدیدی رو به رو خواهند شد ، در صورتی که بینی های استخوانی غضروفی محکم و پوستی نازک دارند و در برابر تغییرات در زمان جراحی عوارض جانبی بسیار ی همانند تورم شدید را با خود به همراه نخواهند داشت.

کبودی بینی و اطراف چشم ها

میزان کبودی این نوع عوارض جراحی بینی ، رابطه مستقیمی با تجربه و مهارت جراح دماغ شما خواهد داشت. علاوه بر ان برخی موارد که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد در تشدید کبودی نیز موثر خواهند بود.

نوع تغییرات ایجاد شده  بر ساختار بینی: از جمله شایع ترین عوامل در بروز کبودی بعد از عمل بینی ، نحوه اعمال تغییرات بوده که در طی آن رگ های غذا رسان دچار آسیب جدی خواهند شد که سبب کبودی  و بروز این نوع عوارض بینی خواهد شد.

افزایش سن : افراد مسن در میان افراد در سنین پایین تر بیشتر در معرض آسیب دیدگی رگ های غذا رسان خواهند بود ، بنابراین شدت کبودی در این دسته از افراد بیشتر خواهد بود.

اسکار مخاطی دماغ

ممکن است زخم ها و اسکار در مجاری داخلی بینی زیبا جو رخ دهد ، در واقع این عوارض جراحی بینی در افرادی که تحت جراحی تیغه بینی و یا اصلاح شاخک های بینی قرار گرفته ، بسیار بیشتر خواهد بود.

از بین رفتن بافت زنده پوست

به دنبال این عوارض جراحی بینی ، یعنی از بین رفتن بافت زنده پوست و یا نکروز پوست ، محل برش خورده و جراحی شده دچار تغییر رنگ خواهد شد ، که در صورت عدم توجه علاوه بر تشدید گسترده تر نیز می شود.

لخته شدن خون در حفره های بینی

در صورتی که افراد با خونریزی شدید بعد از عمل رینوپلاستی مواجه شوند ، هماتوم و یا لخته شدن خون همراه با تجمع مایع میان بافت پوست و استخوان بروز خواهد داد ، که نوعی از عوارض جراحی بینی نیز می باشد.

داروهای رقیق کننده خون و ضد التهاب

افراد باید به منظور کاهش هرگونه عوارض جراحی بینی خود ، از مصرف برخی دارو ها بپرهیزند. لازم است تا مصرف این  دارو ها را به پزشک خوب و با تجربه در شهرکرد اطلاع دهید تا به هنگام تشدید عوارض از شما بخواهند تا مدتی از مصرف آن ها بپرهیزید. برای مثال دارو هایی همچون رقیق کنند های خون ، گیاهی و برخی ویتامین ها در این بازه زمانی مشکل ساز خواهند بود.

بروز اختلالات در حس بویایی

زیبا جویان پس از جراحی بینی با نوعی از عوارض بینی رو به رو خواهند شد ، برخی افراد در حس بویایی خود دچار اختلال خواهند شد که به دنبال آن حس چشایی نیز از بین خواهد رفت. این عارضه با رعایت مراقبت های لازم و پایان دوره نقاهت بهبود یافته و در صورت عدم بهبود نیازمند مراجعه به پزشک می باشد.

باقی ماندن زخم و تشکیل اسکار

باقی ماند محل برش و ایجاد زخم از جمله عوارض جراحی بینی می باشد ، که افراد بسیاری نگران آن خواهند بود. بهتر است بدانید به طور طبیعی و با گذشت حدود دو الی سه سال این موارد از بین خواهد رفت ، اما گاهی اوقات با توجه به عدم رعایت مراقبت های لازم و یا موارد دیگر لازم است تا فرد به بهترین پزشک در شهرکرد برای از بین بردن آن مراجعه کنند.

بیهوشی قبل از جراحی بینی

بهتر است بدانید که فرآیند جراحی رینوپلاستی با بکارگیری از ماده بیهوشی جهت افزایش ایمنی و انجام تغییرات بدون بروز خطرات احتمالی نیز انجام می شود ، که همچنین  می تواند از درد بیمار در زمان عمل و ایجاد تغییرات بینی نیز بکاهد.

استفراغ و حالت تهوع: عارضه حالت تهوع  در عوارض جراحی بینی  در برخی زیبا جویان بعد از جراحی بینی وجود خواهد داشت که با مصرف برخی مواد غذایی و استراحت کافی طی دو الی سه روز بهبود خواهد یافت.

درد گلو: با بکارگیری از یک لوله به منظور تنفس بیمار در زمان جراحی ، افراد در دوره نقاهت احساس درد در گلو خود را نیز خواهند داشت.

درد عضلات: بهتر است بدانید برای استفاده از لوله در دهان بیمار لازم است تا از شل کننده های عضله نیز استفاده شود ، که پس از بهوش آمدن بیمار عوارض جراحی بینی همچون گرفتگی عضلات رخ خواهد داد.

با انجام چه اقداماتی می توان از عوارض عمل بینی پیشگیری کرد؟

در مواقع پیشگیری از بروز عوارض جراحی بینی  یعی کنید موارد زیر را به خوبی رعایت کنید.

1. به هنگام استراحت در یک وضعیت مناسب قرار بگیرید.
  2. از خارج کردن هوا با شدت بسیار از بینی خود بپرهیزید.
  3. سعی نکنید با فین و یا ماساژ بینی راه تنفس خود را باز کنید .
  4. از بلند کردن اجسام سنگین و  یا انجام فعالیت های شدید خودداری کنید.
  5. برای کاهش تورم و التهابات از کمپرس های یخ و دارو های مفید استفاده کنید.
  6. تا زمانی که اسپلینت ها داخل بینی شما قرار دارد از حمام رفتن خودداری کنید.